Še pojasnilo predlagatelja:
K 33. členu
Obrazložitev:
Člen ureja uvedbo bona z namenom odprave posledic epidemije v turizmu za izboljšanje gospodarskega položaja na področju domače potrošnje turizma. Upravičenec do bona je oseba, ki izpolnjuje pogoje. Ponudniki storitev na področju turizma so subjekti, ki opravljajo dejavnosti po Standardni klasifikaciji dejavnosti 55.10 – Dejavnost hotelov in drugih podobnih nastanitvenih obratov, 55.20 – Dejavnostpočitniških domov in podobnih nastanitvenih obratov za kratkotrajno bivanje, 55.30 – Dejavnost avtokampov, taborov. Bon za spodbujanje domače potrošnje na področju turizma se dodeli v višini 200 ali 50 eurov in se unovči do 31. 12. 2020 za storitev nastanitev ali za nastanitev z zajtrkom. Če upravičenec bona ne unovči do 31. 12. 2020, ne more zahtevati izplačila bona v denarju od Republike Slovenije. Ponudnik storitve oziroma upravičenec bo od Finančne uprave Republike Slovenije prejel sredstva v višini unovčenega bona. Način unovčitve bona preko informacijskega sistema FURS in povračila sredstev podrobneje predpiše Vlada RS z uredbo v 8 dneh po uveljavitvi tega zakona. FURS za namen izvajanja tega ukrepa pridobi podatke o nastanitvah iz evidenc AJPES. Sredstva za izplačilo bona se zagotavljajo iz Proračuna Republike Slovenije. Ne glede na zakon, ki ureja dohodnino, se od bona ne plača dohodnina, prav tako se bon ne upošteva za ugotavljanje materialnega položaja vlagatelja in oseb, ki se upoštevajo poleg vlagatelja, v skladu z Zakonom o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev.
FURS za namen izvajanja tega ukrepa pridobi podatke iz registra nastanitvenih obratov o gostih in prenočitvah iz knjige gostov iz baze podatkov eTurizem Agencije Republike Slovenije za javnopravne evidence in storitve (AJPES), in sicer podatke iz 1., 2., 3., 4., 5., 7. in 8. točke sedmega odstavka 39. člena Zakona o prijavi prebivališča (Uradni list RS, št. 52/16). AJPES podatke zagotavlja FURS z neposrednim prevzemom podatkov. AJPES in FURS skleneta za namen posredovanja podatkov poseben dogovor, v katerem se med drugim zavezujeta, da zagotavljata ustrezne postopke in ukrepe za zavarovanje osebnih podatkov v skladu z zakonom, ki ureja varstvo osebnih podatkov.
Nadzor nad ponudnikom storitev izvaja Tržni inšpektorat Republike Slovenije v skladu s predpisi, ki urejajo inšpekcijski nadzor(v nadaljevanju: TIRS). FURS bo TIRS na zahtevo zagotavljal podatke za izvajanje nadzora, in sicer podatke o ponudniku storitev: matična številka zasebnika ali pravne osebe in davčna številka; podatke o osebi, ki je unovčila bon – upravičencu do bona (gosta): osebno ime upravičenca do bona, davčna številka; datum prihoda in odhoda gosta.
Bon se uvaja z namenom odprave posledic epidemije v turizmu za izboljšanje gospodarskega položaja na področju domače potrošnje turizma, kot predpogoja za preživetje dejavnosti, ohranjanju delovnih mest v turizmu kot tudi povečanja priliva v davčno blagajno. Turizem kot gospodarska panoga bo potrebovala najdlje časa za okrevanje zato je ukrep vzpodbude domače potrošnje zelo pomemben, saj je hiter in učinkovit.
Z ukrepom vlade in objavo epidemije zaradi COVID19, so se s 13. 3. 2020 zaprli vsi nastanitveni obrati v Sloveniji. Turizem je v Sloveniji izjemno pomemben, saj predstavlja kar 10% BDP in zaposluje preko 50.000 ljudi. Glede na izjemno rast v preteklih obdobjih je bilo pričakovati, da bomo tudi v letu 2020 uspešni in da bomo presegli 3 mlrd eur prilivov iz naslova izvoza potovanj. Kljub poudarjanju pomena mednarodnega turizma, ki je v Sloveniji že presegel 70% v prihodih in ustvarjenih nočitvah tujih gostov, se slovenski turizem zaveda tudi pomena domačega turizma, ki ustvarja slabih 30% realizacije v Sloveniji. Ne gre pa podcenjevati tudi kupno moč slovenskega turista v tujini, ki je v letu 2019 predstavljala cca 600 mio eur.
Ukrep ima zelo pomemben multiplikativen učinek. Ob predpostavki, da bo turizem v letu 2020 utrpel od 60 do 70 % upada zaradi COVID19, bi s tem ukrepom pospeševanja potrošnje v Sloveniji, to pomenilo bistveno ublažitev upada. Multiplikativen učinek bi bil zaznan že v letu 2020. Povečanje povpraševanja zaradi bona = rast za 600 mio eur (pri tem upoštevamo, da bodo prebivalci poleg stimulusa države od 200 eur porabili dodatna sredstva). Multiplikativni učinek na gospodarstvo = rast za 928 mio eur. Multiplikativni učinek na bruto plače = rast za 521 mio eur (Izplačane bruto plače zaposlenih, ki bodo ostali zaposleni, zaradi večjega obsega dela manj odpuščanj in bistveno manj transferjev za nezaposlene). S tem se izgube v turizmu
53
zmanjšajo za približno eno tretjino in turistično gospodarstvo zaključi leto 2020 z povprečnimi izgubami 25 do 30 %.
Ukrep se uvaja zaradi pospešitve povpraševanja, ki je ključno za ohranitev in razvoj dejavnosti ter za ohranitev delovnih mest zaposlenih v turizmu. Lažji in hitrejši zagon dejavnosti je ključen za preživetje dejavnosti po sprostitvi ukrepov zaradi epidemije COVID-19. Ukrep ne pomeni le odliva iz državnega proračuna ampak tudi priliv iz naslova DDV in davka ter prispevkov iz naslova bruto plač v turizmu in s turizmom povezanimi dejavnostmi. Ne smemo pozabiti muliplikativnega učinka, saj se s tem zažene poraba skozi verigo vrednosti (trgovina, kmetijstvo, prevozi. ipd) torej stimulacija proizvodnje v dejavnostih povezanih s turizmom. Ukrep tudi vpliva na izboljšanje percepcije domačega trga in ga pospešuje.
Poudariti je potrebno, da bo regres za letni dopust zaposlenim izplačan s strani delodajalcev v skladu z zakonodajo in se s tem ukrepom ne posega v pravice delavca po delovnopravni zakonodaji.