Izdelava lastnega el. vozila

Utisevalec

Guru
12. nov 2007
16.102
4.072
113
No recimo, ena taka tema v kateri bi lahko zbrali uporabne nasvete, če se kdo loti izgradnje lastnega el. vozila. Vem da v sloveniji imamo že par "konstruktorjev", ampak njihova tehnologija laikom ni dosegljiva in razumljiva.

Recimo za začetek izbira vozila za nadgradnjo .. kaj je bolje, težak avto z veliko nosilnostjo ali peresno lahek "športni avto"? Recimo sam bi izbral kakega V8 (luksuznega) terenca z avtomatom iz sredine 90h let, ki ima jekleno šasijo. Tak avto je enostavneje predelovat (rezanje, švasanje nosilcev, ...) in ima veliko nosilnost. Slabost je da je težak in da ima velik zračni upor. Ampak če pomislim, da bi moral v nek mali avto zbasat vso potrebno šaro me kar mine. Cena takih vozil je nizka, kupiš seveda kakega zaribanega osmaka kar pride med 2-3k EUR!

Potem recimo sledi izbira motorja, kje se da dobit nek soliden elektromotor? Like, 80kW+ .. a to lahko naročiš kje v sloveniji? Koliko to stane? EM za industrijsko rabo bi moral biti dobra izbira, malce je težavno napajanje (večfazno, izmenično, visokonapetostno), kar pomeni da potrebuješ precej "regulacije". Razmišljam, da je za nadgradnjo najbolje uporabit en EM, ki ga stlačiš namesto benz. motorja na isti prostor. EM bi moral biti sposoben tudi "pametnega" delovanja, torej da v primeru "zaviranja" generira elektriko (načeloma to dela vsak EM). Vgradnja je zelo enostavna, sploh če ima avto avtomatski menjalnik. Stari avtomati itak nimajo (skoraj nič) elektronike in vse kar jih zanima so vrtljaji motorja in pritisk stopalke za plin ... to se da rešiti tudi z elektromotorjem. Menjalnik sicer ni nujno potreben, ampak vseeno če ga imaš se rešiš par slabosti elektromotorja.

Na koncu je potrebno izbrat še akumulatorje, tukaj je spet tako da so sodobne tehnologije za "home made" slaba rešitev. Če izbereš vozilo kot sem omenil na začetku, imaš 500kg nosilnosti zagotovljene in izbereš lahko klasične svinčeve accuje, ki so dosti poceni. Predvsem tu odpade pametna regulacija, polnjenje je enostavno, življenska doba pa je tudi OK. Opcijsko so mogoče NiCd/NiMH accuji tudi primerni, samo je cena na kapaciteto precej večja. Litijeve tehnologije bi se ob lastnem delu izogibal (potrebne preveč "pameti" in pa velik riziko v primeru da pamet ali konstrukcija odpove). Spet vprašanje, ali se v slo kje da dobiti dovolj velike packe accujev? Verjetno je s svincem še najlažje ker se uporablja velikokrat tudi pri velikih tokovih pa v sončnih elektrarnah itd. .. koneckoncev so za silo uporabni tudi avtomobilski accuji.

Na koncu še legalizacija izdelka, kako bi zgledala homologacija takega vozila. Prideš na LPP pa rečeš da si zamenjal motor? Verjetno ni ravno tako in verjetno tudi ni ravno poceni.

No če se kdo spozna na te stvari bi bilo lepo da še kaj napiše! V osnovi sem "projekt" razdelil na 4 glavne točke od katerih je vsaka pomembna, je pa vmes še veliko podtočk, ki sem jih namenoma izpustil (od el. regulacije, delovanja mehanskih sklopov vozila (zavore, servo), same tehnologije polnjenja, ...).
 

AndY1

Guru
Osebje foruma
18. sep 2007
22.083
4.080
113
Predlagam ti, da se naslednji četrtek, 7. oktobra, udeležiš sestanka DEVS-a, kjer bo predaval Andrej Pečjak. Lokacija: Grad Kodeljevo v Ljubljani.
 

stieber

čebinar
1. sep 2007
17.258
3
36
Murgle
Citat:
Uporabnik AndY1 pravi:
Predlagam ti, da se naslednji četrtek, 7. oktobra, udeležiš sestanka DEVS-a, kjer bo predaval Andrej Pečjak. Lokacija: Grad Kodeljevo v Ljubljani.

ura je pa???
 

futuristic

geđet frik
Osebje foruma
13. jul 2007
7.892
633
113
Sestanek društva DEVS 7. oktober
Vljudno vabljeni na sestanek DEVS, ki bo v četrtek 7. oktobra 2010 ob
19.00 uri na gradu Kodeljevo v Ljubljani.

Andrej Pečjak bo pripravil predavanja z naslovom:
"Predelava avtomobila na elektriko na Kitajskem in obisk Better place v Izraelu"
http://www.devs.si/
 

stieber

čebinar
1. sep 2007
17.258
3
36
Murgle
fajn, fajn, upam da ne pozabim al pa da ne bom zmenjen s kako hot bejbo takrat...
grin1.gif
 

Hondi

Majstr
18. avg 2007
3.543
432
83
do konca leta bo g.Pečjak organiziral enodnevno šolanje "kako izdelati električni avto" - doma, v svoji delavnici, na avtu, ki je v delu
tako bo mogoče proti plačilu prejeti VSE potrebne informacije kaj je dobro in kaj slabo, kje kaj kupiti - kaj so variante nižjega in kaj višjega cenovnega razreda (in kaj sploh niso pametne variante
smile-1.gif
)

Bom napisal točen datum na forum - mislim da bo zadeva zelo poučna, sploh iz praktičnega vidika:)
 

AndY1

Guru
Osebje foruma
18. sep 2007
22.083
4.080
113
Če pa za predelavo ni denarja, pa lahko poizkusite tudi tole:
 

futuristic

geđet frik
Osebje foruma
13. jul 2007
7.892
633
113
No jaz bom počasi začel nabirati skupaj material za lahkega športnega električnega ATVja in zdaj študiram kaj bi bila taprava stvar, da bom pozimi že lahko začel nabavljat material.

AKUMULATORJI

SVINČENI

Dve glavni kategoriji svinčenih sta:

1. SLI (starting, lighting & ignition)
Za kratek čas dajo od sebe velike tokove. Maksimalno izpraznjene naj bi bilo 20%. Niso primerni za električna vozila.

2. Deep Cycle
Namenjene za konstantne tokove. Maksimalno izpraznjenje je odvisno od tipa:

2.1. AGM (Absorbed Glass Mats)

AGM akumulatorji spadajo med VRLA akumulatorje, kjer je elektrolit napojen na stekleni volni. Plošče so lahko ravne, tubularne ali v spiralni izvedbi.
Plošče v akumulatorjih narejenih v AGM izvedbi, so narejene iz čistejšega svinca, kakor pri konvencionalnih akumulatorjih. Značilno za AGM akumulatorje je, da pri polnjenju in praznjenju prihaja do t.i. »rekombinacije plinov« – vodik in kisik, ki nastajata pri kemični reakciji, ne izhajata iz akumulatorja zaradi posebne tehnologije ventila, ampak se ponovno spajata v vodo, ki se vrača nazaj v akumulator. Izguba vode je tako le največ do 1 %. Ta proces omogoča, da je AGM akumulator dejansko brez vzdrževanja.
Vir: http://faq.akumulator.si/index.aspx?category=3&id=56#vsebina

2.2. Trakcijski akumulatorji (traction batteries)
Spadajo nedvomno po svojih lastnostih v sam vrh cikličnih akumulatorjev. Trakcijski akumulatorji nižjih kapacitet so lahko 6V ali 12V bloki, višje kapacitete pa imajo 2V celice med seboj povezane in zložene v plastificirane zaboje. Trakcijski akumulatorji (bloki) EXIDE FT imajo vgrajene tubularne plošče, ki tudi zagotavljajo izjemno veliko število ciklov (900 ciklov pri 75% DoD), enako tudi trakcijskke 2V celice višjih kapacitet (EXIDE Classic), ki zagotavljajo 1500 ciklov pri 75% DoD. Namenjene so vsakodnevnemu polnjenju in praznjenju. Zdržijo globoke praznitve, konstrukcija je okrepljena proti tresljajem.
http://faq.akumulator.si/index.aspx?category=3&id=50#vsebina

2.3. GEL akumulatorji
Gel akumulatorji imajo namesto tekočega elektrolita, elektrolit v gel stanju. Spadajo med VRLA akumulatorje, oz. akumulatorje z rekombinacijo plinov - pri polnjenju in praznjenju prihaja do pojava, ko se vodik in kisik, ki nastajata pri kemični reakciji, ponovno spajata v vodo zaradi posebne tehnologije ventila. Voda se vrača nazaj v akumulator. Izguba vode je tako le največ do 1 %.
http://faq.akumulator.si/index.aspx?category=3&id=58#vsebina

Ker so GEL namanj občutljivi na tresljaje in ker se jih lahko izprazne tudi do 80% brez večje škode in ker nimajo kisline, ki bi se lahko ob nesreči razlila sem se odločil za te.

Rabil bom pa 4x12V in 50Ah.

Primerni bi bili torej tile:
http://www.akumulator.si/index...id=C2%2007%2006
http://www.akumulator.si/index...id=C2%2007%2005
http://www.akumulator.si/index...%2005%20AS1245R

Skupaj bi prišlo torej cca 800€.
75kg teže, 33l volumna.



LiFePo4

Akumulatorji iz teh celic so lažji, prenesejo veliko število ciklov, omogočajo hitro polnjenje in praznitev z visokim tokom.
V glavnem to je trenutno "The Cutting Edge" in najbolj popularna tehnologija akumulatorjev za EV. Žal tudi precej draga.

Več o LiFePo4: http://www.val-navtika.net/val-152/elektrika/novi_lifepo4_akumulatorji/

Najcenejše sem našel na eBayu kje bi dobil:
2x24V 40Ah za 1100€
25kg teže, 14l volumna

Torej za cca 300€ več dobim 3x lažje akumulatorje in rabim 2x manj prostora za akumulatorje.


MOTOR

Prvi plan je bil 72V 3kW-7kW motor, ki bi ga povezal s ketno direktno na zobnik na zadnji osi.

Performance:
http://goldenmotor.com/hubmotors/48V5KW-09052602-3800RPM%20Performance%20Data_Page_2.jpg

Zdaj pa čedalje bolj gledam v smer dveh 48V hub 2kW-3kW motorjev v zadnjih kolesih.
Ta motor je drugače za el. skuter.

(ne morem pomagat ker neumna koda foruma tak poveča sliko)

Model: MW16C -- High Power Motor (Brushless/Gearless)
Voltage:48V
Power Rate:2000W-3000W
Weight: 9.5Kgs
Performance: http://goldenmotor.com/hubmotors/hubmotor-imgs/mw-16c%20performance%20curve.jpg

Če ima kdo kakšno mnenje ali če sem kje mimo vsekal, potem vas prosim, da kar na dan z besedo.
wink-1.gif
 

AndY1

Guru
Osebje foruma
18. sep 2007
22.083
4.080
113
Priporočam motor, ki bo imel napetost nekje blizu nominalni napetosti baterij, v tvojem primeru 48V.

Manjka ti še Motor Controler, Charger in balancer za LiFePo4 celice.

P.S.: Baterije kupuj spomladi. Takrat, ponavadi, cene padejo.

P.S.2: Drugače ti pa priporočam tale forum: http://visforvoltage.org/forum
 
Nazadnje urejeno:

AndY1

Guru
Osebje foruma
18. sep 2007
22.083
4.080
113
Kar se carine tiče ne bi smelo biti problema. Sem uvozil že kar nekaj LiPo baterij za moj helikopter, pa je bilo vse ok. Pač, plačal sem carino in DDV.

Je pa tako; ne kupuj najcenejših baterij, ki jih najdeš. Veš kaj pravijo - buy cheap, buy twice. Preveri, katere znamke so kvalitetne, daš malo več in ti delajo kar nekaj časa, da ti ne crknejo po par 10 ciklih.

Recimo, tele so dobre: http://www.autoperformance.si/index.php?Folder=76

Take uporabljata Jack Rickard in Brian Noto :)
 

futuristic

geđet frik
Osebje foruma
13. jul 2007
7.892
633
113
Tele SKY ENERGY so očitno dobre tudi zato, ker niso sestavljene iz mnogih majhnih celic.
Berem zdajle po forumih za VPower, da so celice različnih kapacitet in zato pack 48V 20Ah dosega max 50% deklarirane kapacitete.
Torej veliko majhnih celic je "no go".

Rabim torej 15 takih 40Ah Sky Energy celic za 48V pack.
 

Gox

1.200. registrirani uporabnik
24. sep 2007
1.979
71
48
44
www.citroenar.com
Član našega foruma je v Vrhniki izdelal svoj elektromobil.

Mislim da za vse skupaj cca 5000€, se sedaj lahko legalno vozi na elektriko. Avto je homologiran in registriran.

Osnova je bila 3vratni Citroen AX. (Vrhničani ga verjetno poznate, zelen AX)

Več o tem avtu in izdelavi lahko preberete tudi na forumu "naš forum"

LP
 

Tku

Pripravnik
20. nov 2007
598
0
16
Tiha voda
Futuristic, lepo si zastavil.

Domnevam da donorsko vozilo že imaš?
Imaš namen zadevo narediti "street legal" ali bo kar "gmajna legal"?