Covid-19 Covid-19 - legalnost ukrepov?

19. jul 2007
2.838
1.563
113
Če enadvatri nakaj napiše, najprej pogledaš a je sploh res (ker ni nujno da je):
Očitno je res glede psihiatrije za odvetnico Beate Bahner:
 

navlixx

Fizikalc
1. jul 2010
424
131
43
Slovenistan

Matko

pohodnik
18. jul 2007
5.609
710
113
Kdor ne igra golfa ali nima vikenda, si je sam kriv. :evil:

Jelko Kacin – govorec Vlade RS za Covid19
@GovorecCOVID19

Načrtujemo pričetek opravljanja športnih dejavnosti za tiste športe na prostem, ki omogočajo varno razdaljo med zaposlenimi in vsemi sodelujočimi (tenis, golf, kolesarjenje,...).
11:45 AM · Apr 14, 2020

Načrtujemo tudi postopno zmanjševanje omejitve gibanja. Tako bi v kratkem lahko pričakovali sprostitev gibanja na eno občino za tiste, ki imajo npr. v drugi občini svoj vikend. Ob tem pričakujemo dosledno spoštovanje usmeritev, da ne bomo obremenjevali lokalnega prebivalstva.
 

msenjur

Guru
11. sep 2007
26.952
-397
113
no, no, pa se le premika... men se zdi, da bom 1. maj na morju docakal!

Jelkota za precenika!!

sicer pa je tole bolj za post navodila vlade... tole ni kej za legalnost ugotavljat
 

Matko

pohodnik
18. jul 2007
5.609
710
113
EDIT: Mnenje (bivšega) sodnika, nato zapornika

Milko Škoberne je univerzitetni diplomirani pravnik z opravljenim pravniškim državnim izpitom. Ima slabih 30 let sodniških izkušenj, pretežno kot sodnik na kazenskem področju, kot vodja oddelka, vodja informatike in podpredsednik sodišča. Po zaključeni sodniški karieri opravlja pravno svetovanje in se ukvarja z napotitvijo pacientov na zdravljenje v tujino v Medicinski in pravni agenciji v Celju. Deluje v številnih društvih in združenjih.

Omejitev gibanja na meje občin je neustavna?
Objavljeno: 10. 4. 2020 ‧ Avtor: Milko Škoberne

Glede na okoliščine, v katerih smo se znašli in glede na dejstvo, da bo omejitev svobode gibanja, razen v opravičljivih primerih, ostala omejena na območje občine stalnega ali začasnega bivališča tudi po velikonočnih praznikih, posredno glede na (posamezna) opozorila nekaterih pravnikov, vsekakor soglašam z ugotovitvijo, da je omejitev gibanja na meje občin stalnega ali začasnega bivališča formalno pravno neustavna. Pri tem puščam v nemara razloge, zaradi katerih je bila ta omejitev odrejena in njeno (ne)nujnost za zajezitev epidemije.
Prvi odstavek 32. člena Ustave R Slovenije (v nadaljevanju Ustava) določa, da ima vsakdo pravico, da se prosto giblje in si izbira prebivališče, da zapusti državo in se vanjo kadar koli vrne. Drugi odstavek 32. člena Ustave pa določa razloge, zaradi katerih se lahko ta pravica omeji. To so: zagotovitev poteka kazenskega postopka, preprečevanje širjenja nalezljivih bolezni, zavarovanje javnega reda in interesi obrambe države. Določa tudi, da se ta pravica lahko omeji samo z zakonom.
Vlada R Slovenije (in ne minister, kot se laično navaja) je dne 29. marca 2020 sprejela Odlok o začasni splošni prepovedi gibanja in zbiranja ljudi na javnih mestih in površinah v Republiki Sloveniji ter prepovedi gibanja izven občin, zaradi, kot je pojasnjeno v odloku, zajezitve in obvladovanja epidemije COVID-19, po katerem je do nadaljnjega prepovedano gibanje in zbiranje ljudi na javnih krajih in površinah v Republiki Sloveniji, prepovedan je dostop na javna mesta in površine v Republiki Sloveniji ter je prepovedano gibanje izven občine stalnega ali začasnega prebivališča, razen če odlok (izjeme) ne določa drugače.
Če sledimo dikciji 15. člena Ustave, ta določa, da se človekove pravice in temeljne svoboščine uresničujejo neposredno na podlagi ustave in da je samo z zakonom mogoče predpisati način uresničevanja človekovih pravic in temeljnih svoboščin, kadar tako določa ustava, ali če je to nujno zaradi same narave posamezne pravice ali svoboščine, da so človekove pravice in temeljne svoboščine omejene samo s pravicami drugih in v primerih, ki jih določa ta ustava, da sta zagotovljeni sodno varstvo človekovih pravic in temeljnih svoboščin ter pravica do odprave posledic njihove kršitve in da nobene človekove pravice ali temeljne svoboščine, urejene v pravnih aktih, ki veljajo v Sloveniji, ni dopustno omejevati z izgovorom, da je ta Ustava ne priznava ali da jo priznava v manjši meri.
Kako je z omejevanjem z Ustavo določenih človekovih pravice in temeljnih svoboščin je urejeno v 16. členu Ustave, po katerem je le-te izjemoma dopustno začasno razveljaviti ali omejiti v vojnem in izrednem stanju, vendar le za čas trajanja vojnega ali izrednega stanja, vendar v obsegu, ki ga tako stanje zahteva in tako, da sprejeti ukrepi ne povzročajo neenakopravnosti, ki bi temeljila le na rasi, narodni pripadnosti, spolu, jeziku, veri, političnem ali drugem prepričanju, gmotnem stanju, rojstvu, izobrazbi, družbenem položaju ali katerikoli drugi osebni okoliščini.
Kako je z razglasitvijo izrednega stanja? Tega, na osnovi 92. člena Ustave, razglasi Državni zbor na predlog Vlade, pri čemur Državni odloča tudi o nujnih ukrepih in njihovi odpravi, takisto na predlog vlade. Državni zbor izrednega stanja ni razglasil, posledično ni opredelil trajanja le tega torej uradno razglašenega izrednega stanja v državi ni in s tem tudi ne pravne podlage za omejevanje svobode gibanja.
Na dlani je prva ugotovitev: Državni zbor izrednega stanja, za kar je na osnovi 92. člena Ustave edini pristojen, ni razglasil. Takšen sklep je sprejela vlada, ki pa zato nima ustavnega pooblastila.
Po 39. členu Zakona o nalezljivih boleznih lahko minister, pristojen za zdravje, kadar z ukrepi, določenimi s tem zakonom, ni mogoče preprečiti, da se v R Slovenijo zanesejo in v njej razširijo določene nalezljive bolezni, določi pogoje za potovanja v državo, v kateri obstaja možnost okužbe z nevarno nalezljivo boleznijo in za prihod iz teh držav, prepove oziroma omeji gibanje prebivalstva na okuženih ali neposredno ogroženih območjih, prepove zbiranje ljudi po šolah, kinodvoranah, javnih lokalih in drugih javnih mestih, dokler ne preneha nevarnost širjenja nalezljive bolezni ali omeji ali prepove promet posameznih vrst blaga in izdelkov. O teh ukrepih iz prejšnjega odstavka mora minister, pristojen za zdravje, nemudoma obvestiti Vlado Republike Slovenije, Državni zbor R Slovenije in javnost.
Na dlani je torej druga ugotovitev: Odlok o začasni splošni prepovedi gibanja in zbiranja ljudi na javnih mestih in površinah v Republiki Sloveniji ter prepovedi gibanja izven občin, ni sprejel minister, pristojen za zdravstvo, temveč, kot izhaja iz samega Odloka ( Ur. list RS št. 38/2020 z dne 29. marca 2020 ) Vlada R Slovenije, podpisal ga je predsednik Vlade. Odlok torej ni sprejet v skladu z 39. členom Zakon o nalezljivih boleznih.
Zgolj zaradi zanimivosti navajam, da Zakon o nalezljivih boleznih (v nadaljevanju ZNB) sicer pozna dve vrsti omejitve gibanja, karanteno in osamitev.
Karantena je ukrep, s katerim se omeji svobodno gibanje in določijo obvezni zdravstveni pregledi zdravim osebam, ki so bile ali za katere se sumi, da so bile v stiku z nekom, ki je zbolel za kugo ali virusno hemoragično mrzlico (npr. Ebola, Lassa, Marburg, sedaj Koronavirus), v času njegove kužnosti (prvi odstavek 19. člena ZNB). Karanteno odredi minister za zdravje na predlog Nacionalnega inštituta za javno zdravje (drugi odstavek 19. člena ZNB). Zoper odločbo o odreditvi karantene ni pritožbe (tretji odstavek 19. člena ZNB). Do pojava koronavirusa takega primera v Sloveniji ni bilo.
Osamitev pa je ukrep, s katerim lečeči zdravnik (torej tudi fizična oseba!), Območni zavod za zdravstveno varstvo ali Nacionalni inštitut za javno zdravje obolelemu za nalezljivo boleznijo omeji svobodno gibanje, kadar to lahko povzroči direkten ali indirekten prenos bolezni na druge osebe (prvi odstavek 18. člena ZNB). Glede na način prenosa nalezljive bolezni in stanje kužnosti bolnika se določi vrsta osamitve, ki lahko poteka na bolnikovem domu, v zdravstvenem zavodu ali pa v za ta namen posebej določenem prostoru (drugi odstavek 18. člena ZNB). Tretji odstavek 18. člena ZNB določa, da je popolna osamitev obvezna za bolnike s pljučno kugo, pljučnim vraničnim prisadom, diseminiranim pasavcem, steklino ali z virusnimi hemoragičnimi mrzlicami (Ebola, Lassa, Marburg, sedaj, po analogiji, Koronavirus).
Če so izpolnjene vse procesne predpostavke iz 19. člena Ustave R Slovenije sta oba takšna posega v osebno svobodo še vedno zakonita in dopustna. To praktično pomeni, če izvzamemo karanteno, kjer zoper odločbo ni pritožbe, da bi moral biti prizadeti obveščen o razlogih za uvedbo osamitve, da ima pravico do takojšnje pravne pomoči ter da bi morali biti o osamitvi obveščeni njegovi bližnji. Ukrep osamitve bi moral biti izdan v obliki upravne odločbe. Celoten postopek bi moral biti izpeljan po pravilih Zakona o splošnem upravnem postopku (ZUP), sodno varstvo je zagotovljeno v upravnem sporu. Vsega tega sicer ZNB ne določa, vendar pa to izhaja iz same Ustave in tretjega odstavka 3. člena ZUP, ki določa, da se ZUP uporablja tudi, kadar izvajalci javnih služb odločajo o pravicah in obveznostih uporabnikov njihovih storitev.

Sklepno: Vlada je svoj Odlok izdala na osnovi 2. in 3. točke prvega odstavka 39. člena ZNB, za katerega izdajo je pristojen minister, pristojen za zdravstvo. Če ima takšna pooblastila minister, ne vidim razloga, da ga ne bi smel izdati neposredno višji organ – Vlada, katere član minister, pristojen za zdravstvo, je. Vendar pa ni moč prezreti dejstva, da izrednega stanja ni razglasil Državni zbor, ki ima je po Ustavi edini pristojen, kot tudi ne okoliščine, da Ustava natančno določa pogoje, pod katerimi je moč omejiti ustavno zajamčene človekove pravice in temeljne svoboščine. Ti pogoji pa niso bili izpolnjeni, saj odlok nima značaja zakona niti izredno stanje ni bila razglašeno na ustavno predvideni način. Kljub temu, da gre za nekakšno smiselno uporabo 39. člena ZNB Odlok o začasni splošni prepovedi gibanja in zbiranja ljudi na javnih mestih in površinah v Republiki Sloveniji ter prepovedi gibanja izven občin, v delu, ki se nanaša na prepoved gibanja izven občin, ni v skladu z Ustavo, saj ni razglašenega izrednega stanja in s tem tudi ne pravne podlage za omejevanje svobode gibanja.

Z zadnjim delom se ne strinjam, ker to potem v praksi pomeni, da ministra za zdravje lahko enostavno preglasita kmetijski in kulturni minister.
Če ima takšna pooblastila minister, ne vidim razloga, da ga ne bi smel izdati neposredno višji organ – Vlada, katere član minister, pristojen za zdravstvo, je.

EDIT: dopolnil opis, Ytbnd hvala za obvestilo
 
Nazadnje urejeno:

Pbutec

100. registrirani uporabnik
20. jul 2007
15.158
3.628
113
Marlbor
Kdo laže in zastrašuje s kaznimi? Ravnokar gledam RTVSLO1, kjer pove, da je bilo kaznovanih že preko 160 oseb in izrečenih skupaj za 24.400eur kazni. Predpisane kazni so od 400eur do 4000eur za posameznike, za pravne osebe pa od 4000eur do 100.000eur.

Če malo podelim zgornji dve številki, pa vidim da je povprečna izrečena kazen 152,50eur.

A dejansko to pomeni, da so večinoma bili kaznovani za nekaj drugega, ne za neupoštevanja prepovedi prehajanja med občinami?
 

Priponke

  • Capture+_2020-04-16-06-41-27.png
    Capture+_2020-04-16-06-41-27.png
    1,2 MB · Ogledi: 206

Matko

pohodnik
18. jul 2007
5.609
710
113
Kdo laže in zastrašuje s kaznimi? Ravnokar gledam RTVSLO1, kjer pove, da je bilo kaznovanih že preko 160 oseb in izrečenih skupaj za 24.400eur kazni. Predpisane kazni so od 400eur do 4000eur za posameznike, za pravne osebe pa od 4000eur do 100.000eur.

Če malo podelim zgornji dve številki, pa vidim da je povprečna izrečena kazen 152,50eur.

Pred spremembo ZNB je bila kazen za posameznike ~40-400€.
Potem so hkrati s sprejetjem zakona o pomoči podjetjem le te dvignili za faktor 10.
 

Matko

pohodnik
18. jul 2007
5.609
710
113
Ustavni pravnik dr. Andraž Teršek o tem, kaj je (in bo) koronavirus povedal o kondiciji naše demokracije, ustave in pravne države? In o nas kot aktivnih državljankah


“V hipu, ko oblast sama sebi podeli vsa večja pooblastila, je na temeljni preizkušnji demokracija. Takrat je treba oblast toliko bolj nadzirati in ji gledati pod prste.”
 

brane_new

Guru
10. feb 2008
16.370
2.557
113

Matko

pohodnik
18. jul 2007
5.609
710
113
Sporne zadeve. A to je samo prva izmed sedmih pobud.

3. Pobudnik uveljavlja, da je Odlok v neskladju tako z določbami Ustave kot tudi z določbami Zakona o nalezljivih boleznih (Uradni list RS, št. 33/06 – uradno prečiščeno besedilo – v nadaljevanju ZNB). Meni, da je Odlok v neskladju z 2. členom Ustave, ker je nejasen in nedoločen. Trdi tudi, da je Odlok sprejela Vlada na podlagi 39. člena ZNB, ki pa pooblastilo za uvedbo ukrepov daje ministru, pristojnemu za zdravje, ne Vladi. Ukrepi, ki jih uvaja Odlok, naj bi poleg tega presegali ukrepe, ki jih omogoča 39. člen ZNB. Pobudnik nadalje uveljavlja, da ukrepi, ki jih uvaja Odlok, tako intenzivno in vseobsegajoče omejujejo človekove pravice, da bi bila uvedba teh ukrepov v skladu s 16. členom Ustave mogoča samo v izrednem ali vojnem stanju, ki mora biti po 92. členu Ustave poprej razglašeno, do česar pa v trenutni situaciji ni prišlo. Ukrepi, ki jih uvaja Odlok, naj bi bili tudi sicer nesorazmerni glede na zasledovani cilj. Pobudnik uveljavlja tudi, da Odlok županom podeljuje pristojnost, da še dodatno posegajo v človekove pravice, za kar naj Vlada ne bi imela pooblastila v zakonu ali Ustavi.
 

Matko

pohodnik
18. jul 2007
5.609
710
113
grožnje ala Gargamel: Dobim vas, vse vas dobim. :evil:

Ni važna vsebina, ampak kdo je vložil? :nigladek:

Zakaj se Hojs tako jokca, a ni predlog odloka od ministra za zdravje? :fredi:

Minister za notranje zadeve Aleš Hojs je na tiskovni konferenci izrazil veliko zanimanje za to, kdo je na ustavno sodišče vložil pobudo za presojo ustavnosti omejitve gibanja. Ustavno sodišče bo namreč danes začelo obravnavati pobudo za začetek postopka za oceno ustavnosti vladnega odloka o začasni splošni prepovedi gibanja in zbiranja ljudi na javnih mestih in površinah ter prepovedi gibanja zunaj občine bivanja.
Pobudnika ocene ustavnosti za zdaj na sodišču ne razkrivajo. Hojs upa, da bo izvedel, kdo je, ali kot pravi: »To pobudo smo dobili v anonimizirani obliki in se ne vidi, kdo je pobudo dal. Ustavni sodniki bodo presodili, ali bodo povedali, kdo je pobudo dal. Obstaja namreč verjetnost, da je ta le anonimizirana in samo ustavni sodniki vedo, kdo jo je vložil. Pričakujem pa, da bodo to izvedeli tudi državljani. Ne zato, da bi nasprotovali pobudi, živimo v demokraciji, živimo v ustavni republiki in je seveda možno uporabljati vsa ustavna sredstva. Me pa kot državljana, ne le kot ministra, zanima, kako je do take pobude prišlo.« Na vladi so že pripravili odgovor, zakaj menijo, da so omejitve potrebne, kakšno je stanje in kakšna je ureditev v drugih državah.
/QUOTE]
 
  • Všeč mi je
Reactions: AndY1