Vse o kolesu: Guide for newbies

Generik

Guru
14. maj 2011
3.888
1.272
113
Pozdravljeni,

ker je iz koles skozi obdobje zadnjih nekaj let nastala prava mala znanost, bi prosil vse entuziaste za pomoč.
Časa je še kar nekaj, saj imam namen kolo kupiti tam nekje v začetku aprila 2012. Sem pripravljen žrtvovati nekaj časa in se o kolesih in delih kolesa primerno podučiti, samo da kupim nekaj "uporabnega".
smile-1.gif


Pripravljen sem odšteti do največ 750EUR. Zdaj če je kolo res vredno svojega denarja, primaknem še tisti evrič ali dva. Samo da ni to cena 800EUR; ker potem lahko gremo s tem v nedogled.

Namen:
Kolesariti rekreativno po kakšnih manjših in občasno večjih (=bolj strmih) hribih.

Po kakšni podlagi:
Tako na oko bi rekel 70% asfalta, 30% gozdnih poti.

Predvidevam, da pride v poštev neko treking kolo. Sem se že začel sliniti za enim, in sicer temle: KLIK - a je zadeva kaj prida?

Zakaj tako kolo (tukaj pričakujem, da me popravite kjer se motim):
- "amortizacija" zato, ker ko bom šel dol po klancu in preveč s prednjo zavoro zaviral, da ne postanem superman. Pa še kakšen bonus na ne-asfaltnem ali slabšem asfaltnem terenu. Minus tega je, da se zaradi amortizacije slabše prenaša energija na cesto.
- Zavore z diski: nimam pojma v čem in zakaj so boljše od "navadnih". Kakšno je pa vzdrževanje takih zavor? A se sploh splača?
- Okvir: bolj je trdo, boljše je, da ni tistih manjših izgub bi prenosu energije. Če to sploh zame kot rekreativca pride kaj v upoštev? Pa da je okvir čim lažji.
- That's it. Zdaj pa bi lepo prosil, da mi še pojasnite vse o zgoraj naštetem (amortizerji, zavore, okvir), sedežih, velikostih okvirja, prestavah, gumah, vzdrževanju... you name it.

In pa katere znamke npr. spadajo med boljše? Kot npr. sveta trojica +1 pri avtomobilih: BMW, MB, Audi. +Lexus.

Hvala in LP!
nahrung002.gif
 

miha123

Pripravnik
30. nov 2010
286
7
18
Jaz pravim kupi mtb 29r. Boš hiter na asfaltu in dober po gozdu.

- "amortizacija", po mojem boš prej na nosu če boš imel amortizer.
- diski so super, če so dobri (hidrovlični nujno). Vzdražavanje, hmm... Ja ploščice moraš menjat, je pa vse od tvojega sloga vožnje. Nekdo jih bo menjal na 2 meseca, nekdo jih bo menjal enkrat na leto.
- okvir mora biti čim bolj tog ne trd:p Po mojem je bolje za rekreativca, da je okvir udoben. Preveč tog okvir ima več slabosti kot dobrih lasnosti pri rekrativcu. V tvojem rangu se tukaj nimaš kaj bati:)
- najbolj pomembna zadeva je definitivno velikost okvirja. Na podlagi dolžine nog se v 99% pravilno določi velikost okvirja. Dolžino pa se nato popravi s "fajfo".

Glede znamk se ne obremenjuj. Vse je vredu.

Glede Felta. Je meni se zdijo melo predragi. Premalo ponujajo za to, kar dobiš. Glej tudi rabljena kolesa.

Lp,
Miha
 

Generik

Guru
14. maj 2011
3.888
1.272
113
Hvala za odgovor.

Imam nekaj vprašanj glede napisanega:
- zakaj bom prej na nosu če imam amortizer?
- hidravlični diski. OK. Kakšna je razlika navadni oz. nehidravlični vs hidravlični?
- koliko stanejo povprečne ploščice za kolo?
- kaj je mtb 29r, kaj je to za eno kolo?

Toliko zaenkrat. Hvala!
smile-1.gif
 

shootek

Fizikalc
3. sep 2007
901
90
28
select 1 from dual;
Citat:
Uporabnik Generik pravi:
Hvala za odgovor.

Imam nekaj vprašanj glede napisanega:
- zakaj bom prej na nosu če imam amortizer?
- hidravlični diski. OK. Kakšna je razlika navadni oz. nehidravlični vs hidravlični?
- koliko stanejo povprečne ploščice za kolo?
- kaj je mtb 29r, kaj je to za eno kolo?

Toliko zaenkrat. Hvala!
smile-1.gif

Po teoriji, ker pride pri zaviranju do posedanja amortizerja. V praksi pa še nisem imel situacije, kjer bi vsaj približno lahko letel čez belanco (pustimo tehnično zahtevne spuste) pri stilu vožnje, kot ga želiš.

Razlika je v tem, da pri 'navadnih' diskih za bližanje ploščic rotorju skrbi zajla, pri hidravličnih je pa isto kot pri avtomobilu, kjer je v ceveh olje (npr. DOT5). So pa tudi nekateri mehanski diski zelo dobri (sploh za ceno kjer ti kupuješ) naprimer Avid BB7. Pri hidravliki pa imaš nekaj več vzdrževanja, saj je več stvari, ki lahko grejo narobe (zrak v sistemu).

Disk ploščice so tam od 10€ naprej.

mtb29er je gorsko kolo z 29" kolesi. Sam vozim Scot Scale 29 PRO (malo upgreade-an) in verjetno ne grem več nazaj na 26" kolesa. Združuje prednost velikih koles (hitrost po ravnini, lažje premagovanje ovir (naprimer robnikov korenin), bolj drži hitrost) in robustnost gorskih koles. Ima pa nekaj pomankljivosti (malo počasnejše pospeševanje, malo bolj okoren na tehničnih delih). Vendar v celoti prednosti prevladajo. So pa skoraj vse večje firme za 2012 napovedale modele z 29" kolesi.
 

ozaz

Pripravnik
5. mar 2010
132
12
18
- Mislim, da zaradi amortizerja ne boš nič prej na nosu kot če ga nebi imel. Mogoče bi lahko razlog bil v premaknjenem težišču ob stisnjenem amortizerju, a je vrjetno to zanemarljivo glede na to da se težišče premakne veliko bolj naprej že zaradi samega zaviranja
confused-1.gif
Glede na to da boš vozil večji del ceste ti svetujem vilico z možnostja zaklepa amortizerja (lockout)
- "nehidravlični" diski so na zajlo in so v večini slabši od navadnih v-brake zavor. Na tvojem mestu bi se jih izogibal in gledal za V-brake ali pa hidravličnimi diski. Hidravlični ti že ime pove - medij za prenos sile je olje, prednosti pred v-brake zavorami so dobro delovanje v dežju, blatu... za moje pojme lepše doziranje zavorne sile. Pod slabosti bi lahko štel cviljenje ob nepravilni nastavitvi in pa vrjetno nekaj dražje vzdrževanje kot V-brake
- ploščice stanejo 10-15e
- 29r so gorska kolesa, z 28" platišči, dodaten inč pa naj bi se skrival v višini gume , zato tako ime
smile-1.gif
 

Generik

Guru
14. maj 2011
3.888
1.272
113
Kaj pa sedalni del? Je dobro kaj vedeti glede tega? In pa menjalnik kot tak - na kaj biti pozoren?
Hvala za info
smile-1.gif


Aja, pa še nekaj - na koliko časa bi naj dal kolo s hidravličnimi zavorami pregledat in koliko stanejo taki pregledi? Tako samo informativno me zanima.
smile-1.gif
 

Smjs

Fizikalc
9. dec 2007
1.399
4
38
Lahko ti povem iz prve roke, da so feltovi treki dobri. Imam ga dve leti in prvo leto jih je oddelal 500 km, drugo pa jurja. Brez težav, še zračnice so original
smile-1.gif
Res, da je en model nižji kot tvoj in že tri leta star model. Kupil sem ga pa točno na predbožični večer in cena je bila dosti nižja kot pred dvema mesecema. Pred njim sem vozil Giantovega gorca in za moje potrebe (80% asfalt, makadam pa le če je nujno in to čim lepši). Pazi predvsem na velikost okvirja. Obvezno zaklepanje amortizerja za lep asfalt, ko pa prideš na ravnino pred Logatcem pa nujno odklenjeni amortizer.
Sicer sem probal tudi kolo z diski ampak pri moji vožni v brejki delajo čist zadovoljivo. Je pa razlika v ceni.
Zadnja plat pa boli pri sedežu za pa 10 eur ali pa par 100 eur. Meni najbolj sede malo širši na zadnjem delu in pa ne preveč oblazinjen. Pa seveda dobre hlače in pa fur trpljenja.

No v glavnem moj vidi servis enkrat letno na koncu sezone. Letos še ni prišel na vrsto ker upam še na kakšen lep vidend na morju.
 

Steve

Guru
13. avg 2007
9.957
1.839
113
Pri diskih menjavaš olje na recimo 2 leti. Stane pa menda okrog 30€. Sicer pa diski so na takih kolesih totalno nepotrebna krama. Večja teža kolesa in več dela prinesejo, prednosti pa blizu 0. Namenjeni so MTB kolesom, tam pridejo do izraza.
Sicer pa te tanke gumice na feltu in vilca z skoraj nič hoda, niso niti slučajno za gozdne potke. Makedam še gre skozi za silo. Če misliš gozdne ceste in makedam vozit, rajši vzemi mtb kolo in neke primerne gume za vse podlage gor.
Sedež naj ti bo zadnja briga, ker ga menjaš za male pare, opremo pa glej da je vsaj rang alivio.
 

Steve

Guru
13. avg 2007
9.957
1.839
113
Citat:
Uporabnik KillaKHAN pravi:
mehanske disk zavore so ponavadi pofl, ki se ga je treba izogibat

razen avid BB. Ti povem iz prve roke da trgajo gate. Sploh ne opazim bistvene razlike v zavorni moči napram hayes stroker trail, na drugem kolesu.
Ta low cost čip šit kot na tem felteku pa ni za imet
 

Generik

Guru
14. maj 2011
3.888
1.272
113
In kakšen rang je "alivio"? S čim je to najbolje primerjati, da dobim občutek o čem se sploh pogovarjamo
grin1.gif
 

Smjs

Fizikalc
9. dec 2007
1.399
4
38
Pozabi alivio. Za ta denar je vsaj Deore.
Vrstni red on top navzdol
XTR
Deore XT
Deore LX
Deore
Alivio
Acera
Altus
Tourney

Glej raje, da je vsa oprema iste grupe. Da ti ne podturijo menjalnikov deore potem imaš pa gonilko xy. To se rado zgodi v kakšnem hervisu ali v kakšnem supermarketu z biciklom s super opremo in nisko ceno.
 

shootek

Fizikalc
3. sep 2007
901
90
28
select 1 from dual;
Citat:
Uporabnik Smjs pravi:
Pozabi alivio. Za ta denar je vsaj Deore.
Vrstni red on top navzdol
XTR
Deore XT
Deore LX
Deore
Alivio
Acera
Altus
Tourney

Glej raje, da je vsa oprema iste grupe. Da ti ne podturijo menjalnikov deore potem imaš pa gonilko xy. To se rado zgodi v kakšnem hervisu ali v kakšnem supermarketu z biciklom s super opremo in nisko ceno.

Pa še SRAM uvrsti v ta seznam
smirk-1.gif
XX,X.0,X9,X7,...

Drugače je pa prej pravilo kot izjema, da ne bo celotna grupa enaka. Ponavadi dajo zadnji menjalnik eno stopnjo višji rang kot ostale komponente, ker večina neukih kupcev pogleda zadnji menjalnik XT in si misli, da je 'XT pecikel', čeprav je vse ostalo slabše. Je pa res, da tu prednačijo kakšne XY znamke (sem že videl kombinacije XTR in alivio
hysterical-1.gif
), medtem ko bolj znane znamke ne delajo takih razlik.
 

Smjs

Fizikalc
9. dec 2007
1.399
4
38
Ja ponavadi je res en razred razlike. Zadnji menjalnik je boljši, ostalo pa ena grupa njižje.
Če dobiš LX zadnji menjalnik in ostalo Deore je OK za rekreativca. Za ostalo mislim vse tudi gonilko in ostali deli, ki se ne vidijo in ne samo prednji menjalnik ijn ročke na balanci.
Srama pa ne poznam.
 

ferdo

Guru
3. sep 2007
10.463
3.879
113
Ljubljana
hmpg.net
Morda samo nasvet glede časa nakupa.

1. Kolesa se kupuje sedaj! Sedaj so veliki popusti, ker bodo prišli novi modeli.
2. Obvezno moraš iti v trgovino. Dogovoriš se lahko za dodatne popuste, morda za majhno spremembo opreme (sedež, pedala ipd) v okviru znižane! cene. Felt je res malo dražji.
3. V trgovini (več njih!) moraš kolo (več njih!) probat. Ne samo velikost, tudi geometrija je zelo pomembna za počutje hrbta in njegovega nadaljevanja. Treki imajo načeloma geometrijo drugačno kot 29", ki so bolj podobni gorcem. Meni paše Focus, ki je bolj prijazen s ceno.

Opremo imajo vse znamke isto, tudi okvirji so delani ponavadi v istih tovarnah. Samo barve bodo pa drugo leto drugačne:)
 

Generik

Guru
14. maj 2011
3.888
1.272
113
In kako bi ocenili tisto treking kolo iz prvega mojega posta?
Kje so šibki členi in kaj je OK na kolesu?
 

Smjs

Fizikalc
9. dec 2007
1.399
4
38
Kolo iz prvega posta je dobra zadeva za rekreativca.
Ti raje razmisli kakšen kolo potrebuješ. Koliko je sploh km v planu? Kaj pomeni tistih 30% gozdnih poti.
Če so to poti s koreninami in kamenjem se boš bolje pošutil na gorcu. Če pa je to makadam v gozdu bo pa treking kolo super.
Rabiš za vožnjo po asfaltu res diske? Jest imam raje še en dober dres ali pa čelado za razliko v ceni.

Ko sem kupoval bicikel sem si vzel čas in šel po specializiranih trgovinah (Hervis in podobni so dobri samo za nakup rokavic) in probal več biciklov. Pač se vsedeš gor in čepiš na njem. Malo te gledajo postrani ampak ugotoviš kateri ti je bolj pri srcu. Meni je Felt bolje sedel kot vsi Scoti, Treki, Gianti, Focusi (čeprev je bil drugi v vrsti za izbor). Pač sem se najbolj počutil na njem.

Ko kupuješ razmisli tudi ali že imaš potrebno dodatno opremo. Jaz jo kupujem postopno in ni tako drago. Če pa rabiš vse kupiti na enkrat pa kar stane.
 

Generik

Guru
14. maj 2011
3.888
1.272
113
Hvala za nasvete! Gledal sem sicer tudi druga (cenejši model Felt-a), QX-xx model, vendar imajo posledično tudi ostale komponente slabše. Vsaj tako na prvo oko, koliko sem gledal. Sicer pa bom še malo pokukal naokrog in še kaj povprašal.
Se pa vsekakor priporočam za kakšen predlog kolesa.

Za začetek bi delal recimo po 30km na furo. Ker nikoli nisem kolesaril in nisem vajen. Zadnje 3 tedne se "podim" na fitnes kolesu; naštelam si hribe (
grin1.gif
) in 60min odštevanja. Včeraj npr. sem prilezel v tem času 23,75km (avg. pulz 155, max. 177).
Kar sicer ni ne vem kaj, ampak za začetek bo. Do spomladi bom že malo bolj "natreniran". Imam pa namen nekako povečevati intenziteto in dolžino proge.
 

miha123

Pripravnik
30. nov 2010
286
7
18
@Generik, ne glej toliko na "tisto" opremo, s katero te prodajalci zavajajo. Zadnji manejalnik je skoraj najceneje in ljudje brez izkušen se vedno dregnejo samo v zadnji menjalnik. V resnici pa ti povem, da ne boš opazil razlike med deore menjalnik in deore xt menjalnikom.
Opazil boš razliko med Sramom in Shimanom. Sram bolj trd, Shimano bolj mehek, amapk to nima vaze.
Osredotoči se na amorzizer in na bremze. Nato glej ostalo...

Tvoj predlagan Felt je čisto solidno kolo. Pejt še v A2U tam dobiš 30% off samo, da omeniš popust:D

Glej rabljene:)
LP,
Miha