Torej, malo sem pobrskal po temi o ESP in povzel, vsaj za moje pojme, bistvo le-tega:
(Hvala Utiševalec, mossero in ostali):
V praksi je ESP en računalnik, ki ga dela Bosch (za večino vozil) in vsebuje vse prej omenjene sisteme, ki so vezani na enotne senzorje - torej je tudi ABS in ASR del ESPja.
ESP ti pomaga preko kupa senzorjev poravnati vozilo oz. skrbi da je smer taka kot si si jo zamislil. Če gre avto iz predvidene smeri (zdrs, možnost prevračanja, ...) sistem selektivno upočasni določeno kolo, po potrebi zmanša moč motorja in celo napravi "premike" na volanskem mehanizmu (dejansko otrdi gibanje volana v "napačno" smer in zmehča gibanje v "pravo" smer).
Skratka sistem, ki ga imaš ti, se izklopi če se rabiš igrat z drsenjem avta itd.! Recimo včasih je nadležno ko greš po serpetinasti drseči cesti in ti avto v vsakem zavoju odvzame plin pa se moraš peljat kot upokojenec!
Če sistem zavira notranje kolo tako, da se navor prenaša na zunanjega in zmanjšuje moč motorja je to ESP na prvi osi ... zdej jasno, 10 let nazaj se je to imenovalo TCS oz ASR!
Skratka ASR je "butast" sistem (gleda razliko vrtenja koles in morebiten zdrs), ESP je pa pameten (gleda isto stvar + primerja odziv voznika in celotno stabilnost vozila) .. delujeta pa identično!
Avto ki ima ESP torej vprega podsisteme po potrebi .. tudi ABS pri takem vozilu ni več "klasični"! Skratka če ima avto ESP potem reagira ESP (kateri podsistem vse je deloval pa ne moreš vedet na pamet)!
Osnovna funkcija ESPja je bila svojčas zavirati notranje kolo na zadnji premi v ovinku v primeru zdrsa. Malokateri ESP je sposoben uporabljati potencial ABSa tudi na sprednji osi, kjer bi lahko deloval kot delna zapora diferenciala. V resnici večinoma samo blokira dovod goriva in s tem zmanjša navor na kolesih. Težava je, ker s tem omeji navor na obeh kolesih, torej tudi na tistem z oprijemom. Namesto, da bi ABS ustavljal tisto kolo, ki zdrsava.
Razen tistih osnovnih (nižji srednji razred navzdol), imajo več ali manj vsa vozila z ESPjem tudi EDS (elektronska zapora diferenciala) sploh če je v igri močnejši motor. EDS je itak obstajal že 20 let nazaj pri čisto osnovnih vozilih z močnejšim motorjem.
ESP deluje tudi na prvo os, čeprav so prve generacije delovale samo na zadnjo. ESP zna recimo zavirati tudi diagonalno, kar omogoči zelo hitro poravnanje vozila.
Sicer pa pod črto, na drseči podlagi deluje ESP zelo dobro oz. si presenečen ko se igraš na snegu .. ko pa pride do situacij zdrsa na klasični podlagi (suha cesta) pa deluje slabše oz. delovanje ni tako opazno in je celo moteče (pač fizika dela svoje, ko si na meji ne pomaga nič).
Igrače gredo naprej in ESP v novejših generacijah vozil lahko deluje precej pametno .. v prihodnosti bodo športni programi ESPja delovali tako da jih pri normalnih preganjanjih ne boš videl, šele ko bo prišlo do kritične situacije bodo reagirali. Pamet v avti namreč s številnimi senzorji lahko predvidi kdaj je za nekoga kritična situacija in kdaj ne (reakcija voznika, hitra sprememba stabilnosti ali zdrsa).
Kot je videt iz nekaterih komentarjev je že sedaj narejenega nekaj na temu (ESP samo ob zaviranju), tako da v naslednjih 5 letih pričakujemo da bo ESP zadovoljil tudi 90% "dinamikov".
Aja za rajo je prav, da ESP posreduje za vsako malenkost, namreč stara mamca ali mlad voznik že ob prvem občutku drsenja/zdrsa posreduje panično in velikokrat zelo napačno! Če ESP reagira zelo hitro pa voznik sploh ne opazi .. edino kar me skrbi je poslabšanje vozniške kulture, kar naenkrat bodo vsi vozili na polno v ovinke (ker bo itak ESP uravnaval hitrost in nadzoroval zdrs) in bodo bili na sploh "pogumni"!