Kratice in pomeni

Cawo

Fizikalc
Osebje foruma
25. jul 2007
2.867
19
38
Torej, za nas malo manj uke, se mi zdi fajn ena takšna tema, kjer so navedene več ali manj vse kratice in pomeni vseh dodatnih stvari ...

ESP ste že v eni temi prej super opisali, zato sem se spomnil, da bi bilo super imeti kakšno takšno temo, kjer so navedene razlage vseh "avtomobilističnih" pojmov.

Za začetek, bi lahko nekdo razložil, kaj je reduktor, kakšne so vrste in kakšna je njegova namembnost
Podobno tudi za zaporo diferneciala.

Hvala
smile-1.gif
 

miha013

Fizikalc
20. jul 2007
5.204
0
36
42
lj
Reduktor je skrajšano menjalno razmerje. Prav pride pri vzponih, ker je motor močnejši v nižjih prestavah.
Zapora diferenciala ali 'špera' (zadaj): imajo jo vozila z zadnjim ali štirikolesnim pogonom. Oba kolesa se vrtita enako hitro. Problem nastane pri zavijanju, saj se zunanje kolo hitreje vrti, ker dela daljšo pot. Glede na vklop obstajajo ročne ali avtomatske. Glede na pozicijo pa sprednja, zadnja ali sredinska.
 

mac77

Fizikalc
22. avg 2007
4.541
37
48
Retarder je neodvisni zavorni sistem ki se vecinoma uporablja pri zaviranju tezkih vozil (kamioni, avtobusi...).
Obstaja vec razlicnih vrst Retarderjev, eni so vgrajeni na kardansko povezavo med menjalnikom in diferencijalom in delujejo na osnovi elektromagnetnega polja in s tem zavirajo kardansko gred (TELMA),
840372-retarder2.jpg
 

Priponke

  • 840372-retarder2.jpg
    840372-retarder2.jpg
    9,2 KB · Ogledi: 1.677
Nazadnje urejeno:

Cawo

Fizikalc
Osebje foruma
25. jul 2007
2.867
19
38
Hvala!

Za Retarder pa mi je dal Crash link na Wikija in je, če sem prav razumel, nekako takole kot je opisal Mac77 in še malo dodatka:
Retarderji so namenjeni upočasnjevanju vozil in pripomorejo k temu, da vozilo ne "pobegne" po klancu navzdol. Običajno ne zaustavijo vozila popolnoma, saj se njihova učinkovitost zniža z zmanjšanjem hitrosti vozila. Navadno se uporabljajo kot dodatni pripomoček za upočasnitev vozila, končna ustavitev vozila pa se izvede s trenjem zavornega sistema.

Tako nekako: http://en.wikipedia.org/wiki/Retarder_%28mechanical_engineering%29
 

mac77

Fizikalc
22. avg 2007
4.541
37
48
in pa hiravlicni retarder ki je vgrajen v menjalnik(Intarder) ter ga uporabljajo vecinoma vsi vecji proizvajalvi kamionov.
Deluje na principu turbine in viskoznosti olja ki zavira turbino in s tem upocasnuje vozilo.
Prednosti retarderja so da se mocno razbremeni osnovni zavorni sistem, najvecja pa ta da vozilu omogoca konstantno hitro voznjo po klancu navdol, cesa pri vozilih brez retarderja ni mogoce ker se zavore pregrejejo pri veckratnih zaporednih zaviranjih
Slisi se pa tak cvilec glas pri voznji po klancu navzdol ko je vklopljen retarder
VOITH Retarder
840381-voithretarder.jpg
 

Priponke

  • 840381-voithretarder.jpg
    840381-voithretarder.jpg
    1,9 KB · Ogledi: 1.499
Nazadnje urejeno:

Cawo

Fizikalc
Osebje foruma
25. jul 2007
2.867
19
38

Torej, malo sem pobrskal po temi o ESP in povzel, vsaj za moje pojme, bistvo le-tega:
(Hvala Utiševalec, mossero in ostali):

V praksi je ESP en računalnik, ki ga dela Bosch (za večino vozil) in vsebuje vse prej omenjene sisteme, ki so vezani na enotne senzorje - torej je tudi ABS in ASR del ESPja.

ESP ti pomaga preko kupa senzorjev poravnati vozilo oz. skrbi da je smer taka kot si si jo zamislil. Če gre avto iz predvidene smeri (zdrs, možnost prevračanja, ...) sistem selektivno upočasni določeno kolo, po potrebi zmanša moč motorja in celo napravi "premike" na volanskem mehanizmu (dejansko otrdi gibanje volana v "napačno" smer in zmehča gibanje v "pravo" smer).

Skratka sistem, ki ga imaš ti, se izklopi če se rabiš igrat z drsenjem avta itd.! Recimo včasih je nadležno ko greš po serpetinasti drseči cesti in ti avto v vsakem zavoju odvzame plin pa se moraš peljat kot upokojenec!

Če sistem zavira notranje kolo tako, da se navor prenaša na zunanjega in zmanjšuje moč motorja je to ESP na prvi osi ... zdej jasno, 10 let nazaj se je to imenovalo TCS oz ASR!

Skratka ASR je "butast" sistem (gleda razliko vrtenja koles in morebiten zdrs), ESP je pa pameten (gleda isto stvar + primerja odziv voznika in celotno stabilnost vozila) .. delujeta pa identično! :D

Avto ki ima ESP torej vprega podsisteme po potrebi .. tudi ABS pri takem vozilu ni več "klasični"! Skratka če ima avto ESP potem reagira ESP (kateri podsistem vse je deloval pa ne moreš vedet na pamet)!

Osnovna funkcija ESPja je bila svojčas zavirati notranje kolo na zadnji premi v ovinku v primeru zdrsa. Malokateri ESP je sposoben uporabljati potencial ABSa tudi na sprednji osi, kjer bi lahko deloval kot delna zapora diferenciala. V resnici večinoma samo blokira dovod goriva in s tem zmanjša navor na kolesih. Težava je, ker s tem omeji navor na obeh kolesih, torej tudi na tistem z oprijemom. Namesto, da bi ABS ustavljal tisto kolo, ki zdrsava.

Razen tistih osnovnih (nižji srednji razred navzdol), imajo več ali manj vsa vozila z ESPjem tudi EDS (elektronska zapora diferenciala) sploh če je v igri močnejši motor. EDS je itak obstajal že 20 let nazaj pri čisto osnovnih vozilih z močnejšim motorjem.

ESP deluje tudi na prvo os, čeprav so prve generacije delovale samo na zadnjo. ESP zna recimo zavirati tudi diagonalno, kar omogoči zelo hitro poravnanje vozila.

Sicer pa pod črto, na drseči podlagi deluje ESP zelo dobro oz. si presenečen ko se igraš na snegu .. ko pa pride do situacij zdrsa na klasični podlagi (suha cesta) pa deluje slabše oz. delovanje ni tako opazno in je celo moteče (pač fizika dela svoje, ko si na meji ne pomaga nič).

Igrače gredo naprej in ESP v novejših generacijah vozil lahko deluje precej pametno .. v prihodnosti bodo športni programi ESPja delovali tako da jih pri normalnih preganjanjih ne boš videl, šele ko bo prišlo do kritične situacije bodo reagirali. Pamet v avti namreč s številnimi senzorji lahko predvidi kdaj je za nekoga kritična situacija in kdaj ne (reakcija voznika, hitra sprememba stabilnosti ali zdrsa).

Kot je videt iz nekaterih komentarjev je že sedaj narejenega nekaj na temu (ESP samo ob zaviranju), tako da v naslednjih 5 letih pričakujemo da bo ESP zadovoljil tudi 90% "dinamikov".

Aja za rajo je prav, da ESP posreduje za vsako malenkost, namreč stara mamca ali mlad voznik že ob prvem občutku drsenja/zdrsa posreduje panično in velikokrat zelo napačno! Če ESP reagira zelo hitro pa voznik sploh ne opazi .. edino kar me skrbi je poslabšanje vozniške kulture, kar naenkrat bodo vsi vozili na polno v ovinke (ker bo itak ESP uravnaval hitrost in nadzoroval zdrs) in bodo bili na sploh "pogumni"!
 

Utisevalec

Guru
12. nov 2007
16.144
4.126
113
Citat:
Uporabnik miha013 pravi:
Reduktor je skrajšano menjalno razmerje. Prav pride pri vzponih, ker je motor močnejši v nižjih prestavah.
Načeloma je pri sodobnih motorjih reduktor veliko bolj primeren pri spustih kot pri vzponih, za vzpon (speljevanje) se tudi v reduktorju uporabljajo višje prestave (npr. tretja). Kot že povedano reduktor zmanjša prestavno razmerje glavnega menjalnika .. dejansko se potem lahko reče da ima avto/tovornjak 10 prestav naprej in 2 nazaj! V bistvu pa je oznaka reduktor pri nas v uporabi napačna; angleški svet uporablja izraza za VISOKE (hi) in NIZKE (low) prestave (obstajajo tudi večstopenjski reduktorji ki imajo namesto dveh tudi več (3) stopenj) ...

Citat:
Uporabnik miha013 pravi:
Zapora diferenciala ali 'špera' (zadaj): imajo jo vozila z zadnjim ali štirikolesnim pogonom. Oba kolesa se vrtita enako hitro. Problem nastane pri zavijanju, saj se zunanje kolo hitreje vrti, ker dela daljšo pot. Glede na vklop obstajajo ročne ali avtomatske. Glede na pozicijo pa sprednja, zadnja ali sredinska.

Preden omeniš zaporo diferenciala se je potrebno vprašat kaj je diferencial. Diferencial je "vodilo" ki omogoča variabilni prenos moči na dve osi; obstaja več vrst diferencialov ampak pri osebnih vozilih je v večini primerov vgrajen klasični mehanski (zobniški) diferencial. Diferencial npr. omogoča da se v zavoju eno kolo (notranje) giblje počasneje kot drugo (zunanje) a se vseeno moč prenaša na obe kolesi. Slabost delovanja diferenciala je, da dovaja moč tam kjer je manjši upor .. kar pomeni da če imaš eno kolo v zraku drugo pa na tleh bo butasti diferencial vrtel (v prazno) prosto kolo, medtem ko tisto s podlago ne bo niti trznilo. Ker je slednja lastnost zelo slaba za offroad (pa tudi drugače za vožnjo po drsečih podlagah) se uporablja "zapora"! Zapora naredi to da se moč na diferencialu prenaša enakomerno ne glede na znunanje dejavnike (50:50).

Glede zapor pa tako; obstajajo 4WD vozila z zaporo in celo 2WD vozila z zaporo (ponavadi pogon na zadnja kolesa). Večina starih terencev NIMA sredinskega diferenciala in so klasično 2WD, ob vklopu 4WD pa se obe osi (zadaj-spredaj) togo skleneta. Stvar je v teoriji enaka "zaprtemu diferencialu" .. določena od teh vozil (2WD + 4WD) imajo možnost še dodatne zapore zadnjega diferenciala. Če aktiviraš slednjo zadnji dve kolesi dobita 50% moči in na vsako kolo gre natanko 50% od te moči; kolo dobi tako 25% moči z motorja! V primeru stalnega 4WD je vozilo opremljeno s sredinskim diferencialom in ponavadi imajo taka vozila opcijo blokiranja (vsaj) tega. Nekatera terenska vozila s stalnim 4WD imajo TUDI moznost zapore zadnje diferenciala. Aja z zaprtim sredinskim diferencialom je voznja "otezena", to velja predvsem na zavijanje (volan postane trd in "vleče" naravnost); vožnja z zaprtim še zadnjim diferecialom je še težja, če ima vozilo slučajno še zaporo sprednjega difereciala pa je vožnja (v smislu upravljanja smeri vozila) nemogoča -> je pa uporabno za se izvlečt iz blata itd..

Omenit velja še da nekateri diferenciali ne omgočajo vedno prenosa moči 0:100% (visko, torsen) in so tako delno zaprti (oz. so to diferenciali z omejenim zdrsom oz. LSD). Pri takih diferencialih načeloma "za silo" vedno ostane dovolj moči tudi na drsečem kolesu in so tako dober kompromis med zaprtim in popolnoma odprtim diffom.
 

SJTV1

eV12
18. jul 2007
19.373
1.240
113
www.adriamedia.si
Citat:
Uporabnik Cawo pravi:


V praksi je ESP en računalnik, ki ga dela Bosch (za večino vozil)

Bosch je daleč od tega, da bi delal za večino vozil. Tu je še Conti, pa Delphi, TRW, Nissin. Conti je zelo velik ker združuje originalni conti + Teves + ITT (kupili oba) ...
 

crashednburnt

Majstr
Osebje foruma
20. jul 2007
8.746
434
83
Goriška
www.avtopro.si
V neki meri ima celo prav, kajti ESP je v bistvu blagovna znamka podjetja Bosch, se pa kratica bolj ali manj uporablja za vse izvedbe nadzora stabilnosti (kot npr. Gillette > žiletke). Generična kratica za tovrstni sistem je ESC oziroma Electronic Stability Control in ne ESP, za popularizacijo katerega ste verjetno v veliki meri "krivi" prav novinarji.
 

Jest

iPhone Guru
26. jul 2007
15.508
779
113
Medvode / Slovenija
www.mobile.si
Pri razlicnih proizvajalcih se razlicno imenuje...

Pri Mazdi se recimo imenuje DSC

DSC
Dynamic Stability Control (dinamični stabilizacijski program) je del opreme za zagotavljanje aktivne varnosti, ki preprečuje, da bi vozilo zaneslo s cestišča, npr. v ovinkih ali na spolzki podlagi. Pri tem elektronika zmanjša moč motorja in načrtno zavira posamezna kolesa. Če npr. v ovinku odnaša zadek, se zavira zunanje sprednje kolo. Poleg tega sistem DSC preprečuje, da bi se kolesa pri hitrem speljevanju zavrtela v prazno.
 

Jest

iPhone Guru
26. jul 2007
15.508
779
113
Medvode / Slovenija
www.mobile.si
Pa se ostale razlage, ki so na voljo na naslovu http://www.mazda.si/owning_mazda/Technical-Lexicon/

ABS
Antiblokirni sistem pri zaviranju pomaga tako, da pri polnem zaviranju prepreči blokiranje koles ne glede na lastnosti vozišča. Pri tem elektronsko krmiljenje nenehno meri število vrtljajev vseh štirih koles, tako da čim prej zazna težnjo k blokiranju. Sistem s poseganjem v zavorni tlak optimira zavorno moč in stranske sile. Vozilo na ta način ostane vodljivo tudi v primeru zaviranja v sili.

Activematic
Avtomatski menjalnik Activematic je elektronsko krmiljeni prestavni program, ki zaznava vožnjo navkreber in navzdol ter izbere temu primerno prestavo. Tako zmanjšuje nenehno menjavanje prestav. Na voljo je kot 4-stopenjski avtomatski menjalnik za model Mazda3 in kot 5-stopenjski avtomatski menjalnik za izvedbo Mazda6.

AFS
Sistem AFS (Adoptive Frontlight System) prilagodljivih prednjih žarometov poveča osvetljeno površino v ovinku. Žarometi osvetlijo tudi območja, ki jih običajni žarometi ne osvetlijo. Biksenonski žarometi poleg tega zaradi večje svetilnosti zagotavljajo daljše osvetljeno območje.

ASR
Regulacija zdrsa pogonskih koles preprečuje zdrsavanje pogonskih koles in tako pomaga ohranjati smer vozila. Pri zdrsavanju pogonskih koles sistem ASR s poseganjem v krmiljenje motorja poveča porazdelitev moči na kolo z boljšim oprijemom in na ta način omogoči optimalno pospeševanje ter zmanjša obrabo pnevmatik. Mazdin sistem proti zdrsavanju pogonskih koles ima oznako TCS.

Common rail
Pri sistemu za neposredno vbrizgavanje dizelskega goriva so vsi valji priključeni na skupni razdelilni vod (common rail). V tej visokotlačni napeljavi konstantni tlak znaša več kot 1.000 bar. Shranjeno dizelsko gorivo se porazdeljuje posameznim elektromagnetno krmiljenim vbrizgalnim šobam. Ko se šoba odpre, se fino razpršeno gorivo vbrizgava neposredno v zgorevalno komoro ustreznega valja. Z optimalnim zgorevanjem je dosežena visoka stopnja učinkovitosti. Prednosti so: večja moč in višji navor ter manjša poraba in manjše emisije škodljivih snovi.

DOHC
Kratica označuje obliko konstrukcije štiritaktnega motorja, pri ventile krmilita dve dve zgoraj ležeči odmični gredi (ang. double overhead camshaft). Če ventile krmili samo ena odmična gred v glavi motorja, gre za enojno zgoraj ležečo odmično gred (SOHC = single overhead camshaft).

DSC
Dynamic Stability Control (dinamični stabilizacijski program) je del opreme za zagotavljanje aktivne varnosti, ki preprečuje, da bi vozilo zaneslo s cestišča, npr. v ovinkih ali na spolzki podlagi. Pri tem elektronika zmanjša moč motorja in načrtno zavira posamezna kolesa. Če npr. v ovinku odnaša zadek, se zavira zunanje sprednje kolo. Poleg tega sistem DSC preprečuje, da bi se kolesa pri hitrem speljevanju zavrtela v prazno.

EBD
Electronic Brake Distribution pomeni elektronsko porazdelitev zavorne sile (tudi EBV ali EBP - Electronic Brake Proportioning), ki pri zaviranju deluje z različnimi zavornimi tlaki na sprednji in zadnji premi, še preden v uravnavanje poseže ABS. Pri tem je dosežen največji možni zavorni tlak, ne da bi kolesa blokirala. Cilj EBD je doseganje čim krajše zavorne poti ob optimalnem zavornem tlaku, še posebej pri različnih stanjih natovorjenosti.

Emisije CO2
CO2 je plin, ki je naravno prisoten v zemeljski atmosferi, kjer deluje kot toplogredni plin. Toplogredni plini povzročajo povišanje temperature v Zemljinem ozračju - učinek tople grede. Brez toplogrednih plinov bi zračna temperatura pri tleh znašala pribl. -18 °C. Vsebnost CO2 v atmosferi se je v preteklih 150 letih povečala za pribl. 30%. Vzrok za to je zgorevanje fosilnih goriv, ko so premog, plin ali nafta oz. naftni derivati, kar je zaradi krčenja deževnih pragozdov vedno slabše kompenzirano. Emisije CO2 se merijo v gramih na prevoženi kilometer. Porabo bencina zmnožimo s 23,3, dizelskega goriva pa s 26,4.

Euro 4
EURO 4 označuje 4. stopnjo predpisanih emisij škodljivih snovi v izpušnih plinih v Evropski uniji, ki je začela veljati 1.1.2005. Gre za merjenje emisij ogljikovega monoksida, ogljikovodikov, dušikovih oksidov, delcev in saj. Mejne vrednosti (merjene v g/km) standarda Euro 4 so znatno nižje od predhodnega Euro 3.

20100111-pb9ane1xk8rpsx3ubkgbdfxnem.png


Vozila, registrirana po Euro 4, morajo omenjene mejne vrednosti ohranjati nad 100.000 prevoženimi kilometri, v skladu z Euro 3 pa 80.000 km.

EuroNCAP
European New Car Assessment Program oz. Evropski program ocenjevanja novih avtomobilov je neodvisno vrednotenje novih vozil, ki ga izvaja združenje evropskih organizacij za varstvo potrošnikov in avtomobilskih klubov. Test EuroNCAP na osnovi standardiziranih preizkusov ocenjuje pasivno varnost novih vozil, in sicer pri čelnem in bočnem trčenju, varnost otrok v potniškem prostoru in zaščito pešcev. Najvišja ocena znaša pet zvezdic.

Faradayeva kletka
Delovanje Faradayeve kletke je 1836 odkril angleški naravoslovec Michael Faraday. Gre za kovinsko lupino za zaščito pred električnimi polji in celo močnim tokom, kot npr. strelo. Vsak avtomobil je Faradayeva kletka. To med drugim velja tudi za Mazdo MX-5 (ko je zaprta) - kovinski loki v zložljivi strehi tok prevajajo na karoserijo in od tam na cesto.

Filter za trdne delce (DPF)
Filter za trdne delce iz izpušnih plinov prestreže zdravju škodljive sajaste delce in dušikove okside, ki nastajajo pri zgorevanju dizelskega goriva. Saje nato zgorijo v filtru, ki je običajno iz keramike ali sintrane kovine.

GPS
GPS pomeni Global Positioning System, satelitsko podprti sistem globalnega določanja položaja, ki se uporablja pri navigacijskih sistemih.

ISOFIX
ISOFIX je sistem za preprosto in varno pritrjevanje otroških sedežev. Kovinske elemente otroških sedežev ISOFIX je mogoče vpeti v kovinske nastavke, ki so privarjeni na karoserijo ter se nahajajo med sediščem in naslonjalom. To zagotavlja izjemno stabilnost in preprečuje napačno montažo. Sistem ISOFIX je patentiran in standardiziran. V trenutnih Mazdinih modelih Mazda2, Mazda3, Mazda6, Mazda5, Mazda RX-8 in Mazda CX-7 sta s sistemom ISOFIX opremljena zunanja zadnja sedeža.

Karakuri
Mazda je razvila sistem za preprosto podiranje naslonjal zadnjih sedežev, ki je poimenovan po mehaniziranih japonskih punčkah Karakuri. S pomikom ročice v prtljažniku se naslonjali zadnjih sedežev samodejno zložita in nastane ravna površina. Pri tem se sedišče pomakne naprej in navzdol. Izgradnja vzglavnikov odpade. Sistem Karakuri je na voljo pri modelih Mazda5, Mazda6 Sport in Mazda6 Sport Kombi ter Mazda CX-7.

Ksenonski žarometi
Za razliko od običajnih žarnic ksenonske žanrice nimajo žarilne nitke. Gre za visokotlačne žarnice z razelektritvijo v žlahtnem plinu ksenonu, s katerim so napolnjene. Ksenonski žarometi svetijo 2,5-krat močneje kot halogenske luči. Če obenem služijo za zasenčeno in dolgo luč, govorimo o biksenonskih žarometih.

LogIn
LogIn je Mazdin sistem dostopa in zagona brez ključa. Namesto ključa voznik potrebuje samo kartico s čipom, ki z vozilom izmenja podatke. Ko se voznik z LogInom približa vozilu, se slednje avtomatsko odklene, za zagon pa zadostuje že pritisk na gumb. Praktično: ko voznik z LogInom zapusti vozilo, se ne zaklenejo samo vrata vozila in pokrov prtljažnika, temveč se zaprejo tudi vsa okna. Seveda lahko voznik s pomočjo LogIna okna odpre že od daleč - ko je vozilo v njegovem vidnem polju. V kartici LogIn je dodatno integriran ključ, tako da je dostop do vozila možen tudi v primeru morebitnih tehničnih motenj.

Mazdin sistem za porazdelitev in absorpcijo naletne energije
Konstrukcijski sistem, ki ga je razvila Mazda, v primeru trčenja absorbira naletno energijo in jo odvaja na karoserijo. Pri trem trojna H-konstrukcija (ojačitev potniškega prostora z nosilci v obliki črke H v dnu, strehi in ob straneh) zagotavlja stabilno potniško celico in večjo varnost potnikov.

McPhersonove vzmetne noge
Konstrukcija McPhersonove vzmetne noge je tehnično učinkovita rešitev za posamezne kolesne obese, saj vodenje koles zavzame malo prostora, poleg tega pa zagotavljajo majhne nevzmetene mase. Izumil jih je ameriški inženir Earle McPherson, po katerem se tudi imenujejo.

MPS
Mazda Performance Series označuje vrhunsko športno izvedbo modela Mazda3, den Mazda3 MPS.

MZ-CD
Mazdini dizelski motorji Common Rail navor in varčnost sodobnih turbodizelskih motorjev združujejo z udobjem bencinskih motorjev in so bili razviti v okviru lahkih konstrukcij. Vgrajeni so v modelih Mazda2 in Mazda3.

MZI
Pri motorjih Mazda Injection gre za motorje iz lahke kovine. Glava in blok motorja ter oljno korito so izdelani iz aluminijeve litine, sesalni trakt in zobniki pa iz reciklirane umetne mase. Ima 16 ventilov in 2 zgoraj ležeči odmični gredi (DOHC = double overhead camshaft). Motor odlikuje visoka moč na liter gibne prostornine, poleg tega pa je varčen in tih.

MZR
Bencinski motorji Mazda Responsive se lahko pohvalijo z velikim potencialom moči pri majhni porabi in mirnem teku. Motorji MZR so plod Mazdnega lastnega razvoja.

Remote Freewheel (RFW)
Daljinsko upravljanje preklopa na prosti tek omogoča vklop in izklop prostega teka s pomočjo stikala v armaturni plošči. S pomočjo tega uporabnikom prijaznega sistema pri vozilih s štirikolesnim pogonom zapor vsakega kolesa posebej ni več potrebna. Sistem RFW pa je možno aktivirati celo med vožnjo.

RENESIS
Za ime Mazdinega rotacijskega motorja obstajata dve razlagi: kot skovanka, ki izhaja iz imen "Rotary Engine" in "Genesis" (= geneza). V knjigi Geneza iz Starega testamenta je namreč obravnavano stvarjenje, tako da v tem kontekstu RENESIS izraža ponovno vstajenje rotacijskega motorja. Poleg tega RENESIS uvaja novost, in sicer tehniko stranskih vstopnih kanalov, tako da je poimenovanje morda tudi izpeljanka angleškega imena "Rotary Engine Sideport Intake System". Po iznajditelju Felixu Wanklu, ki je princip rotacijskih batov izumil leta 1954, se takšen motor imenuje tudi Wanklov motor. Večkrat nagrajeni rotacijski batni motor RENESIS je vgrajen v modelu Mazda RX-8.

RVM
Sistem RVM (Rear Vehicle Monitoring) za pomoč pri menjavi pasu voznika opozori na vozilo, ki se nahaja bodisi v mrtvem kotu voznikovega pogleda ali se približuje s hitrostjo, ki onemogoča varno menjavo pasu. Sistem se aktivira ob vključenem smerniku, na morebitno nevarnost sistem opozori z zvočnim in svetlobnim signalom.

SOHC
Kratica pomeni, da gre za posamezno zgoraj ležečo odmično gred (engl. single overhead camshaft). Glej tudi MZ-CD in DOHC.

Super-LSD
Pri diferencialu "Super Limited Slip Differential" gre za lahki zaporni diferencial, ki 25-30% pogonske moči prenese na kolo z boljšim oprijemom, v ovinku npr. na zunanje kolo. Na ta način je možno še boljše pospeševanje iz ovinka. Prenos moči na zadnjo premo poteka mehko, t. j. brez cukanja. Sistem preprečuje zanašanje vozila oz. odnašanje zadka in prispeva k varni vožnji. Z omenjenim sistemom so opremljeni naslednji Mazdini modeli: Mazda3 MPS, Mazda MX-5 (z močnejšim motorjem), Mazda RX-8 in Mazda BT-50.

S-VT
Pri variabilnem krmiljenju ventilov (Sequential Valve Timing) se hod in čas odpiranja ventilov elektronsko spreminjata v odvisnosti od števila vrtljajev motorja, hitrosti in obremenitve. To zagotavlja večjo moč motorja.

TCS
Sistem za uravnavanje zdrsa pogonskih koles (engl. traction control system) z zmanjšanjem navora motorja preprečuje, da bi se pogonska kolesa pri speljevanju ali pospeševanju na spolzki podlagi ali neutrjenem cestišču zavrtela v prazno. TCS poveča stabilnost vozila na spolzkem cestišču in zagotavlja optimalno pospeševanje pri minimalni obrabi pnevmatik. Nekateri proizvajalci ta sistem označujejo s kratico ASR.

TMC
Pri kanalu za predvajanje prometnih sporočil (Traffic Message Channel) gre za izpopolnjeno sprejemanje prometnih obvestil. TMC računalniku avtomobilske navigacije pri načrtovanju poti omogoča upoštevanje aktualnih podatkov o prometu.

Večvodilna zadnja prema
Pri večvodilni zadnji premi gre za zelo kompleksne posamezne kolesne obese z majhnimi nevzmetenimi masami. To omogoča dobro vodenje zadnjih koles z dodatnimi sposobnostmi samokrmiljenja in udobno vožnjo.

Zapora diferenciala
Običajno diferencial izenačuje število vrtljajev med kolesi iste preme, do česar pride npr. pri vožnji skozi ovinek. Pri vozilih s štirikolesnim pogonom je vgrajen dodatni diferencial med sprednjo in zadnjo premo. Na ledu, vlažnem listju ali pri terenski vožnji se lahko zgodi, da se posamezna kolesa vrtijo v prazno, medtem ko druga mirujejo. V tem primeru zapora diferenciala omogoči, da se pogonska moč prenese na kolo z boljšim oprijemom. Na ta način se poveča vlečna sila, kar poenostavlja terensko vožnjo in omogoča večjo hitrost pri vožnji skozi ovinke. Obstajata mehanska in avtomatska zapora diferenciala, kratica za slednjo je ASD.

Zategovalnik varnostnega pasu / omejevalnik zatezne sile varnostnega pasu
Zategovalniki v primeru trčenja tesno in v optimalnem položaju zategnejo varnostne pasove ter potnike zaščitijo tako, da jih povlečejo k sedežem. Omejevalniki zatezne sile varnostnih pasov od določene zatezne sile omogočajo nadzorovano sproščanje pasov, tako da je obremenitev potnikov čim manjša.

Zavorna asistenca
Zavorna asistenca (BA; elektronska: EBA; mehanska: MBA) pri zaviranju v sili v zavornem sistemu avtomatsko ustvari maksimalni tlak in tako zagotovi čim krajšo zavorno pot. Sistem zaviranje v sili zazna na osnovi hitrosti, s katero voznik pritisne na zavorni pedal.
 

crashednburnt

Majstr
Osebje foruma
20. jul 2007
8.746
434
83
Goriška
www.avtopro.si
Citat:
Uporabnik Jest pravi:
Pri razlicnih proizvajalcih se razlicno imenuje...

Pri Mazdi se recimo imenuje DSC

DSC
Dynamic Stability Control (dinamični stabilizacijski program) je del opreme za zagotavljanje aktivne varnosti, ki preprečuje, da bi vozilo zaneslo s cestišča, npr. v ovinkih ali na spolzki podlagi. Pri tem elektronika zmanjša moč motorja in načrtno zavira posamezna kolesa. Če npr. v ovinku odnaša zadek, se zavira zunanje sprednje kolo. Poleg tega sistem DSC preprečuje, da bi se kolesa pri hitrem speljevanju zavrtela v prazno.

Vem, ravnokar sem opozoril na to. ESC je pa generična kratica.
 

SJTV1

eV12
18. jul 2007
19.373
1.240
113
www.adriamedia.si
Citat:
Uporabnik crashednburnt pravi:
V neki meri ima celo prav, kajti ESP je v bistvu blagovna znamka podjetja Bosch, se pa kratica bolj ali manj uporablja za vse izvedbe nadzora stabilnosti (kot npr. Gillette > žiletke). Generična kratica za tovrstni sistem je ESC oziroma Electronic Stability Control in ne ESP, za popularizacijo katerega ste verjetno v veliki meri "krivi" prav novinarji.

ESC je angleška kratica.
ESP lahko pomeni tudi elektronski stabilnostni program, recimo
grims-1.gif

Še najbližje pa bi bilo ESS (zadnji s za sistem) ali ENS ...

Sicer pa: kar se mene tiče je kar ESP, stvar se je že preveč udomačila - kot recimo tudi karavan, mobitel in podobno ... ESC pa nikakor.
 

crashednburnt

Majstr
Osebje foruma
20. jul 2007
8.746
434
83
Goriška
www.avtopro.si
Citat:
Uporabnik SJTV1 pravi:
Citat:
Uporabnik crashednburnt pravi:
V neki meri ima celo prav, kajti ESP je v bistvu blagovna znamka podjetja Bosch, se pa kratica bolj ali manj uporablja za vse izvedbe nadzora stabilnosti (kot npr. Gillette > žiletke). Generična kratica za tovrstni sistem je ESC oziroma Electronic Stability Control in ne ESP, za popularizacijo katerega ste verjetno v veliki meri "krivi" prav novinarji.

ESC je angleška kratica.
ESP lahko pomeni tudi elektronski stabilnostni program, recimo
grims-1.gif

Še najbližje pa bi bilo ESS (zadnji s za sistem) ali ENS ...

Sicer pa: kar se mene tiče je kar ESP, stvar se je že preveč udomačila - kot recimo tudi karavan, mobitel in podobno ... ESC pa nikakor.

ESP je Boscheva kratica (no, prste vmes ima tudi Mercedes), kakorkoli obrneš. V originalu je to Elektronisches Stabilitätsprogramm, po angleško pa Electronic Stability Programme. Še vedno pa gre za blagovno znamko.

Seveda bi bilo danes skoraj neumno začeti uporabljati kratico ESC, ker bi prinesla zmedo zaradi bolj znane ESP (ki ste jo, kot sem že omenil, popularizirali novinarji, delno pa je v tako široki uporabi zato, ker je bila prva blagovna znamka te tehnologije). Roko v ogenj pa dam, da kratice ESP ne boš srečal v evropskih direktivah kot generično kratico za to tehnologijo, ampak ESC. Kaj se tebi tukaj zdi je povsem irelevantno, ravno tako kot dejstvo, da gre za angleško kratico ...
 

stein

Fizikalc
16. sep 2007
19.575
1
36
Kolko jaz vem, je retarder (dodatna) zavora, ki se od navadne razlikuje v tem, da kinetično energijo ne pretvarja v toploto (vsaj ne toploto delov vozila) in s tem doseže, da se lahko uporablja daljši čas. Ne more se pregreti in nehati delovati.

Vsaj v preteklosti so bili popularni taki na princip stiskanja zraka (pri starejših avtobusih in kamionih tisti tipični "izdih" zraka, ponavadi trenutek za tem , ko se ustavijo).
 

SJTV1

eV12
18. jul 2007
19.373
1.240
113
www.adriamedia.si
Citat:
Uporabnik crashednburnt pravi:
Citat:
Uporabnik SJTV1 pravi:
Citat:
Uporabnik crashednburnt pravi:
V neki meri ima celo prav, kajti ESP je v bistvu blagovna znamka podjetja Bosch, se pa kratica bolj ali manj uporablja za vse izvedbe nadzora stabilnosti (kot npr. Gillette > žiletke). Generična kratica za tovrstni sistem je ESC oziroma Electronic Stability Control in ne ESP, za popularizacijo katerega ste verjetno v veliki meri "krivi" prav novinarji.

ESC je angleška kratica.
ESP lahko pomeni tudi elektronski stabilnostni program, recimo
grims-1.gif

Še najbližje pa bi bilo ESS (zadnji s za sistem) ali ENS ...

Sicer pa: kar se mene tiče je kar ESP, stvar se je že preveč udomačila - kot recimo tudi karavan, mobitel in podobno ... ESC pa nikakor.

ESP je Boscheva kratica (no, prste vmes ima tudi Mercedes), kakorkoli obrneš. V originalu je to Elektronisches Stabilitätsprogramm, po angleško pa Electronic Stability Programme. Še vedno pa gre za blagovno znamko.

Seveda bi bilo danes skoraj neumno začeti uporabljati kratico ESC, ker bi prinesla zmedo zaradi bolj znane ESP (ki ste jo, kot sem že omenil, popularizirali novinarji, delno pa je v tako široki uporabi zato, ker je bila prva blagovna znamka te tehnologije). Roko v ogenj pa dam, da kratice ESP ne boš srečal v evropskih direktivah kot generično kratico za to tehnologijo, ampak ESC. Kaj se tebi tukaj zdi je povsem irelevantno, ravno tako kot dejstvo, da gre za angleško kratico ...
Ni ravno irelevantno - dokler bomo pisali ESP, bodo ljudje uporabljali ESP, pa še se evropske dirktive na glavo zabrišejo.