FAQ - Pogosti problemi in vprašanja

Status
Tema ni odprta za nadaljno razpravo.

stein

Fizikalc
16. sep 2007
19.575
1
36
Tu se bodo zbirali res pogosto postavljena vprašanja. Za težave oziroma vzpostavljanje mrež glej prispevek spodaj.

Problem: Ali lahko kupim hitrejši RAM kot ga podpira PC?
Odgovor: Ja, vsi tipi RAM-ov razen nazivne podpirajo še nekaj nižjih frekvenc. Delujejo pa tudi na še nižjih frekvencah.


Problem: Windows mi ne dovoli formatirat USB ključka na NTFS
Odgovor:
1. Raziskovalec.
2. Desni klik na USB ključ. Properties.
3. Zavihek hardware. Še enkrat izbereš USB ključ in še enkrat properties.
4. Zavihek "Policies". Izbereš "Optimize for performance". (klik na OK)
5. Zdaj se lahko formatira v NTFS.
6. Opcijsko preklopi nazaj na "Optimize for quick removal".

Problem: Virusi
Odgovor:
Najboljše je okuženi sistem testirat v čistem okolju (če ima namreč virus kontrolo, se zelo lahko skrije pred antivirusnim programom). To okolje dobimo, če damo disk v preverjeno neokužen sistem, kar je malo nerodno. Lažje je zagnati PC s kakim CD-jem, ki vsebuje anivirus. En taki prosto dostopen je F-Secure Rescue CD 3.00


Problem: Jezik Windowsov ...
Odgovor:
LIP in MUI se lahko namesti samo preko ANG verzije!!!!
Pri Office pa še MUI ne preko vsake ANG verzije!!!

Ostalo so lokalizirane verzije in odpade ta postopek. MUI/LIP samo doda help in UI v lokalni jezik;
LIP zamenja obstoječi, MUI ga doda (lahko preklapljaš)

(avtor odgovora : Roberto)

Problem: Od velikega diska (200GB, več..) mi dela le okoli 130 GB
Rešitev: Service Pack 1 (ali novejši). Zanimivi detajli : http://www.48bitlba.com/issues.htm

Problem: Zbrisal oz. formatiral sem disk. Kako dobim nazaj fajle ?
Rešitev: GetDataBack, File Scavenger itd... (detajli raztreseni v forumu, išči po prej omenjenih besedah)
Recuva je zastonj.
Pomembno je, da se pred rešitvijo čim manj piše nove stvari na disk, kjer so bili podatki (kjer lahko prepišejo zbrisane stvari)!
Rešuje se na drugi disk (črka), kot kjer so bili!


Problem: Ne morem zbrisati AVI fajla (film), ker je kao v uporabi.
Rešitev: Lahko v Command Prompt zbrišeš, potem ko si zaprl explorerjevo okno. Za manj tipkanja kar povleci ikono problematičnega fajla v Command Prompt okno, pred tem natipkat ukaz "del ".

Detajli problema : Zaradi napake v eni Windows knjižnici ta obvisi (vidno po 100% porabi CPU procesa explorer.exe) medtem ko poskuša thumbnail poiskati. Glej tudi MS KB 555654 za opis in rešitev.

Problem: Kam na web lahko dam en velik fajl, da ga lahko drugi downloadajo ?
Rešitev:
Aktualno:
- http://www.transferbigfiles.com/
- http://www.getdropbox.com (za upload zahteva instalacijo programa)
Staro: www.yousendit.com (in še drugi, a imajo manj placa, tale ima 1 GB na fajl)
Popravek: YouSendIt so znižali maks velikost na 100 MB
www.fileflyer.com - 400 MB, brez registracije

Problem: Dobivam sporočila "Messenger Service" ("Storitev Messenger" po naše)
Rešitev: Izklopi "Messenger Service" : Start Menu / Control Panel / Administrative Tools / Services , poišči "Messenger", desni klik / Stop, nato še enkrat desni klik / Properties in na sredini dialoga "Startup Type" nastavit na "Disabled" (sicer se bo spet zagnal pri naslednjem startu Windows).

Problem: PC je po startu minuto-dve zmrznjen (kaže desktop). Imam ADSL z imenom in geslom za povezavo (PPPoE).
Rešitev: "Control Panel" / "Network Connections" / "Local Area Connection" (desni klik ) "Properties", izklopi kljukico pred "Internet Protocol(TCP/IP)", (ne pozabi na koncu OK klikniti).

Problem: šumniki v IE ne delajo
Rešitev: deinstaliraj google-bar

Problem: Kako nastavim port forwarding na ruterju ?
Rešitev: http://www.portforward.com/ (angleško)

Problem: Težave z mrežo
Rešitev: Glej sporočilo "Problemi z računalniško mrežo" spodaj

Problem: Kako nastavim ADSL povezavo, da je zmeraj povezana (takoj po vklopu)?
Odgovor: http://www.raspppoe.com/README2K.HTM#Advanced6
(dela tudi brez RASPPPoE, torej z XP-jevim PPPoE klientom)
(če še imate stare win95/98/ME pa : http://www.raspppoe.com/README9X.HTM#Advanced5 )

Vprašanje: Kako odprem .BIN/.CUE./.MDS/.MSF/.ISO fajl ?
Odgovor: Daemon tools. Ali pa spečeš na CD/DVD s tvojim priljubljenim programom za peko. Uporabi opcijo "Burn Image" !

Vprašanje:
- S katerim programom prekopiram glasbeni CD na PC ? S čim naj pretvorim v MP3/Vorbis/Monkey/karkoli ?
Odgovor:
- CDex

Vprašanje:
- Kako dobim spisek fajlov v tekstovni obliki ?
Odgovor:
- ukaz : dir /b > spisek.txt
detajli : Start meni / Run... (oziroma Poženi...) / vpišeš "cmd", klikneš OK, pol pa pišeš zgornji ukaz...
 
Nazadnje urejeno:

BureKm

Fizikalc
27. avg 2007
1.219
0
36
www.pokerklub.si]www.pokerklub.si
Problem: Ne morem zbrisati AVI fajla (film), ker je kao v uporabi.

Predlagam spremembo: Ne morem zbrisati fajla, ker je kao v uporabi.
- uporabi UNLOCKER [če gre za isto problem?]

Sicer pa odlično, da se je dodalo FAQ
aplauz.gif
...in upam, da se bo redno posodabljalo...
 

redorange

Fizikalc
6. avg 2007
1.283
0
36
45
terra rossa
bojanm.blog.com
Za snemanje zvoka na namizju, radio,...
Alivemedia - snema vse, v vse mogoče formate
Audacity - nekoliko bolj napreden snemalnik in urejevalnik audio zapisa v slo jeziku
Streamriper - za snemanje radia
Screamer radio - program ki predvaja in snema radio. V naslednji nadgradnji bi moral bit tudi v slo jeziju.


ps.: Strein, bi bilo fanj če bi se te težave razvrstilo po kategorijah, da najdeš takoj kar iščeš
lp
 

stein

Fizikalc
16. sep 2007
19.575
1
36
Citat:
Uporabnik redorange pravi:
ps.: Strein, bi bilo fanj če bi se te težave razvrstilo po kategorijah, da najdeš takoj kar iščeš
lp
1.) Kdo ali kaj je Strein ?
wink-1.gif

2.) Izvoli
wink-1.gif
 

stein

Fizikalc
16. sep 2007
19.575
1
36
Če imamo problem z mrežo (ne dela to ali ono), potem :
- ugotovimo kje je napaka
- odpravimo napako

Kot prvo : preverimo če je naš PC "bolan". Torej virusi in podobna zalega. So vsi kabli prav priklopljeni ? Čudni zvoki, vonj ali svetloba iz PC-ja ?

Računalniške mreže se da razdelit na nivoje, katere lahko lepo preverjamo neodvisno od drugih nivojev. To so :
- fizična povezava (kabel, antena ipd.)
- TCP/IP
- programi

Torej če en program ne dela, drugi pa delajo, je najbrž problem v tem programu in ne bomo šli kable popravljat.

Zdaj pa obdelajmo vse te nivoje :

Fizični nivo

V praksi sta najbolj razširjena dva tipa povezav. Ethernet ("mreža z kablom", ponavadi znan kot "LAN") in brezžične povezave ("ni kabla, je antena" , WLAN).

Ethernet je včasih uporabljal koaksialne kable z BNC konektorji. To deluje do brzine 10 Mbps in se danes skoraj nikjer več ne uporablja. O tem le toliko : Če ne dela, je ziher poškodovan ali pokvarjen kabel. Ali pa terminatorja nista prav postavljena (morata biti na obeh koncih kabla).

Drugi tip kabla za ethernet je UTP z RJ-45 priključkom. To je kabel, ki ima na obeh koncih enak konektor (slika).

("naprava" v spodnjem besedilu je lahko ethernet kartica v PC-ju, ethernet vmesnik vdelan na osnovni plošči, samostojni switch, hub ali ruter ipd. Pač vse kar ima ethernet vtičnico.)

Ko se omenjeni UTP kabel na obeh koncih priklopi v delujočo napravo, se prižge lučka na napravi, ki je ponavadi blizu vtičnice same. Če se ne prižge, je to znak težave :
- ali je naprava vklopljenja ?
- je morebiti naprava pokvarjena ? (ugotovimo tako, da jo zamenjamo z drugo, za katero vemo, da dela)
- je kabel brezhiben ? (smo ga doma izdelali?)

Predvsem pri starejših napravah je pomembno, ali so povezave v kablu 1:1 (ponavadi označeno kot "patch cable", včasih "plain" ali "straight") ali navkrižno povezane ("cross-over").
Velja pravilo :
- PC na PC : cross-over
- PC na switch oziroma hub : straight
- PC na ADSL modem: Starejš-e ADSL modeme je bilo potrebno povezati s cross-over kablom, noveljši se pa povežejo z navadnim (patch). Tu je najboljše uporabiti kabel, ki ga je dal telekom

Novejše naprave (skoraj vse 1 gigabitne ethernet naprave in večina novejših drugih) avtomatsko zaznajo tip kabla in se prilagodijo, torej bosta delala oba tip kablov. Dovolj je, da ena naprava (od dveh povezanih, kabel ima pač dva konca) podpira ta hec. Ta lastnost je ponavadi na napravi (ali njeni škatli) označena z napisom "Auto MDI/MDI-X".

Dotatni možni problemi :
- mehanske poškodbe (zlomljen vtikač, porezanen kabel, preveč stisnjen kabel) -> zamenjat
- vtič ni do konca v vtičnici ali kako drugače ni prav priklopljen (maje se, čudno stoji itd.)
- slabi kontakti v vtičnici (smo se pogosto spotikali ob priklopljen kabel ?) -> zamenjava vtičnice ali cele kartice/naprave, razen če je kako elektronik v bližini, ki lahko popravi
- skurjen vtič ali naprava ali del naprave (strele ? sumljiv dim in vonj iz naprave ?)

Naslednji korak so nastavitve ethernet povezav. Teh je hvalabogu malo in jih ne spreminjamo, razen če imamo probleme.

- hitrost : so tri : 10,100 in 1000 Mbps. Ponavadi so naprave nastavljene na avtomatsko izbiro hitrosti in to v praksi ponavadi lepo dela. Če sumimo, da je to vzrok problema (recimo če lučka gori, pa vseeno "nič ne gre skoz"), nastavimo na obeh povezanih napravah isto hitrost. Priporočljivo je nastaviti najnižjo in nato probat višje. V Windows se to nastavi v "Device Manager"-ju pod lastnostmi mrežne kartice. (najbrž je potreben restart sistema)

- duplex : to je lastnost, ki določa ali se podatki prenašajo v obe smeri istočasno, ali pa izmenično (full-duplex in half-duplex. Podobno kot hitrost, se to naprave ponavadi avtomatsko zmenijo. Če sumimo težavo, nastavimo ročno. Seveda enako na obeh napravah. (en simptom tega problema je zelo počasno delovanje na nivoju 1 Mbps ali še manj)

- razne "fensi" nastavitve : pustimo kot so ali jih v primeru težav izklopimo (predvsem stvari, ki smo jih sami vklopili)

Še nekaj o cross-over kablu : Slika načrta
POZOR! Ponekod so načrti, kjer so navzkriž vezane le 4 povezave. To je OK za 100 Mbps povezave, ampak 1-gigabitni ethernet uporablja vseh 8 žil in so možni problemi.



O brezžičnih povezavah pa na kratko :

- antena priključena ?
- preveč objektov med antenami ?
- antene preblizu ? (baje eni ne delajo, če je preblizu, kaki meter ali dva bi naj bilo najmanj razdalje)
- za začetek izklopiti vse zaščite (MAC, WPA, WEP, vsa mogoča gesla in firewall)
- enake nastavitve na vseh sodelujočih napravah ? (standard a/b/g ; SSID ; ad-hoc/ne-ad-hoc ; WAP, WPE in pripadajoča gesla )


TCP/IP

A so nastavitve prav ?
Smo kaj spreminjali ali je so privzete nastavitve (ki so nastavljene na "avtomatsko" in v veliki večini primerov delajo čist v redu)
Preverimo z ukazom "IPCONFIG/ALL", ki lepo izpiše vse pomembne podatke.
( "Start menu" -> "Run..." oz. "Zaženi..." , v okence vpišemo cmd, kliknemo OK in v novem oknu vtipkamo ipconfig/all in zaključimo s tipko Enter)

Izpišejo se :
- splošni podatki (večinoma nebistveni, razen imena računalnika ("Host Name"))
- podatki za vsak konfiguriran mrežni adapter (fizični ali navidezni, programski itd), kot so :
- naslov ("IP Address") štiri številke od 0 do 255, ločene s pikami, ponavadi 192.168.x.x
- mrežna maska ("Subnet Mask") ponavadi 255.255.255.0 ali podobno
- DNS strežnik(i) ("DNS Servers")

Če tu ni pričakovanega vmesnika potem :
- mogoče ni pravi gonilnik instaliran
- nima omogočenega TCP/IP protokola (privzeto je omogočeno, torej je nekdo spreminjal)
To se nastavi v "Control Panel" / "Network Connections" / lastnosti dotičnega vmesnika

Sledi reševanje težav z Internetom, potem pa še nekaj o lokalnih mrežah.

V primeru težav preverimo (vse v ukazni vrstici, ki smo jo dobili zgoraj) :
- najprej izklopimo firewall, da nam ne preprečuje ugotavljanja napak !!! Požarni zidovi in drugi podobni programi namreč pogosto blokirajo diagnostičen promet v imenu "varnosti" in tako seveda nič ne moremo ugotoviti.

- osnovno povezljivost & DNS
preverja se z programčkom ping, ki preveri kontakt z navedenim računalnikom

Probamo nekaj znanih naslovov kot :
ping www.ijs.si (vtipkamo in zaključimo z tipko Enter), izpis mora biti približno takšen :

C:\>ping www.ijs.si

Pinging ewok.ijs.si [193.2.4.17] with 32 bytes of data:

Reply from 193.2.4.17: bytes=32 time=339ms TTL=53
Reply from 193.2.4.17: bytes=32 time=426ms TTL=53
Reply from 193.2.4.17: bytes=32 time=339ms TTL=53
Reply from 193.2.4.17: bytes=32 time=541ms TTL=53

Ping statistics for 193.2.4.17:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 339ms, Maximum = 541ms, Average = 411ms

(izmerjeni časi se seveda razlikujejo od primera do primera, odvisno so od tipa povezave in obremenjenosti omrežja)

Lahko probamo še druge naslove, kot so : www.mobisux.com itd.
Še nekaj naslovov iz tujine : www.rfc-editor.org itd.

Če dobimo izpis kot zgoraj, potem je povezava v redu.
Če dobimo tole :
Ping request could not find host www.ijs.si. Please check the name and try again.
potem imamo najbrž problem z DNS stržnikom (glej spodaj)

Če dobimo nekaj takega :
C:\>ping www.ijs.si

Pinging ewok.ijs.si [193.2.4.17] with 32 bytes of data:

Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.

Ping statistics for 1.2.3.4:
Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss),

potem z dotičnim računalnikom ni povezave.

Sklepi :
- če za vse teste dobimo odgovor "Ping request could not find host <naslov, ki smo ga probali>" potem gre 99% za DNS problem (glej spodaj)
- če naključno dobivamo "Request timed out." in odzive z velikim časom (nad 500 ms) potem gre za preobremenitev omrežja (preverimo, če kaki program "divja" na našem PC. Če ne, gre za obremenitev omrežja drugje in ne moremo nič, kvečjemu obvestimo svojega ISP, ampak najbrž že vedo za težavo.)
- če za vse tuje naslove dobimo "Request timed out.", slovenski pa delujejo, potem ima naš ISP (ali njihov) probleme. Preostane nam čakanje, da popravijo.
- če za vse sprobane naslove dobimo "Request timed out." potem probamo še par naslovov od našega ISP-ja (www.ime.si)
To v primeru SiOL-a žal ne gre, ker po novem SiOL blokira ping zahteve. Hvala SiOL.
Novice : V tem trenutku (januar 2008) SiOL ne blokira več. Očitno so prišli k pameti
wink-1.gif


Če tile delajo, potem ima naš ISP težave. Počakamo, da jih rešijo.

DNS problemi :
DNS je sistem, ki pretvarja "človeku prijazne" naslove kot "www.siol.si" v "računalniške" ala 104.45.217.33 in kot tak je vitalen za delovanje. Pretvorbo izvajajo takoimenovani DNS strežniki in naš PC potrebuje naslov vsaj enega takega strežnika. Ponavadi ta naslov dobi avtomatsko preko protokola DHCP, PPPoE ali podobno.

Kaj naredit ?
Z orodjem ping preverimo nekaj "številčnih" naslovov :
- ping 212.18.63.32
- ping 213.161.22.50
- ping 164.8.23.111
- ping 128.9.160.27

Če večina dela, potem imamo res DNS problem. Če pa ne delajo, pa glej razlago zgoraj.
Zdaj preverimo, če imamo sploh prav DNS strežnike. Poglejmo izpis ukaza ipconfig/all.
Če so navedeni, jih pingamo. Če se odzivajo, preverimo še dodatno z ukazi:
- nslookup www.ijs.si
- nslookup www.gov.si
- nslookup www.24ur.com
Če dela, potem nimamo DNS problema. Gremo spet od začetka ;-)

Če ne dela, probamo "tuje" DNS strežnike:
- nslookup www.ijs.si 193.2.4.248 (DNS strežnik od Instituta Jožef Stefan)
- nslookup www.gov.si 193.2.4.248
- nslookup www.24ur.com 193.2.4.248

- nslookup www.ijs.si 164.8.100.100 (DNS strežnik univerze v Mariboru)
- nslookup www.gov.si 164.8.100.100
- nslookup www.24ur.com 164.8.100.100

Če tile delajo, naš pa ne, je naš očitno crknil. Obvestimo našega ISP in čakamo. (ali pa začnemo uporabljati tuj DNS strežnik, samo to ni "lepa" rešitev)

Če nič od tega ne dela, gre za težavo s povezavo samo:
- preverimo fizični nivo (kabli itd.)
- vprašamo ISP, če imajo oni težave

Posebnosti za PPPoE in PPP dostop (pri nas SiOL/ADSL, telefonski dostop, mogoče kateri kabelski dostop) :
- imamo pravo geslo ?
- kličemo pravo številko ?
- telefonija dela ?
- modem dela ? (je vklopljen, lučke pravilno gorijo ?)
- a dela, če kličemo drugi ISP, z drugim geslom ? ( www.volja.net imajo "zastonj" ponudbo : vsak si lahko zastonj zrihta in plača tistih par minut, ko uporablja )

Posebnosti za kabelski internet :
- TV signal je ?
- MAC naslov kartice ? ("Physical Address" v izpisu ipconfig/all) Se je spremenil ? (ročno ali z nakupom nove kartice ali PC-ja ali ruterja, karkoli je pač na linijo povezano) Eni ISP-ji namreč dovolijo dostop je z določenim fizičnim naslovom. Svojega jim pošljemo in oni nastavijo. Če spremenimo, seveda več ne dela in je potrebno ISP obvestiti o spremembi.


Posebnosti ob uporabi ruter(čk)ov :
Bo kdo drug napisal
wink-1.gif

V primeru težav lahko ruter odklopimo in en PC priklopimo direkt na internet in testiramo po zgornjih navodilih.


Specifika lokalnih mrež (več domačih PC-jev povezanih)

Naslednjič ...


Slovarček :

ISP = "Internet Service Provider" , firma kateri plačujemo, da nas povezuje z Internetom
 

stein

Fizikalc
16. sep 2007
19.575
1
36
navaden in crossover
218349-51_straightthrough_crossove.gif
 

Priponke

  • 218349-51_straightthrough_crossove.gif
    218349-51_straightthrough_crossove.gif
    15 KB · Ogledi: 1.037

Tusi

Fizikalc
3. sep 2007
1.234
1
38
Še moj prispevek:
1. Z interneta sem potegnil mp3 album, pa je samo ena mp3 datoteka in zraven *.cue datototeka, sedaj pa bi rad imel posamezne komade.
ODG: Zadeva se uporablja predvsem za mix albume, da ostane mp3 datoteka v celoti (npr. Dee Jay Time Power Mixi, etc...). Če jo hočeš razrezati sam, uporabi Cue Splitter , free SW. To narediš z nekaj kliki.

2. Kako inštalirati Windows XP na laptope brez floppyjev in s SATA HDD?
ODG: Nič lažjega. Vse to se naredi s programom članku . Na kratko povedano, najdete na internetu SATA driverje za vaš sistem, jih s tem programom implementirate v windows namestitveni CD in zadeva lepo naloži gonilnike že na začetku namestitve windowsov.

stein: Bolj preprosto je v BIOS nastavit "SATA mode" na IDE oziroma Legacy. Fertik.

3. Imam računalnik z driverji, preden bi ga rad na novo naložil, pa bi si nekam shranil driverje, da mi jih kasneje ne bi bilo treba iskati.
ODG: Uporabi zastonj program DriverMax , exportaš driverje in si jih posnameš na CD. Ko na novo inštaliraš Windowse, vstavi CD in manjkajoče driverje brez ponovne inštalacije programa kar naloži preko System Properties (tipka WIN+Pause/Break)->Hardware->Device Manager, desni klik na neznano napravo, Update Driver, izbereš "No, not at this time", klikneš Next, izbereš "Install from a list or specific location (Advanced)" in klikneš na Next, izbereš "Search for the best driver in this locations." in ohraniš samo kljukico pri "Search removable media (floppy, CD-ROM...)" in še klikneš next in driver se najde (seveda ob predpostavki, da imate vložen CD z driverji).

Upam da se je za koga kaj pametnega našlo.
Lp, Tuši
 
Nazadnje uredil moderator:

DrM007

700. registrirani uporabnik
1. sep 2007
2.450
1
38
43
Krain
Problem: Pravkar sem inštaliral nadgradnjo za Windows XP, ki pa zdaj zahteva ponovni zagon računalnika. To mi gre blazno na jetra, saj se vsakih 5 minut pojavi to okence in moram klikniti "Restart later".

Rešitev: V command prompt (Start -> Run -> cmd) vtipkam:
Koda:
sc stop wuauserv
 
Status
Tema ni odprta za nadaljno razpravo.